Toneelgroep Amsterdam seizoen 16|17

7 mei 2016, 17:37 | Jeroen

Toneelgroep Amsterdam stelt vragen over vrijheid en brengt grootse familiesaga’s. Simon Stone wordt vaste huisregisseur.

Onze samenleving staat onder druk. Vrijheden lijken alsmaar verder aangetast te worden. Angst regeert. Wat betekent vrijheid nog? Is vrijheid een absolute voorwaarde voor een zinvol leven? Wat doen we als anderen onze vrijheid inperken? Is de vrijheid van de één de onvrijheid van een ander? In seizoen 16|17 buigen Katie Mitchell en Maren E. Bjørseth zich over de zoektocht en de drang naar vrijheid. Daarnaast werken Simon Stone en Ivo van Hove aan theatrale familiesaga’s. De vraag of de familie nog wel de samenlevingsvorm van de toekomst is staat centraal. Wat deze vier visionaire en zich onderscheidende regisseurs – nieuwe en internationaal gerenommeerde – bindt, is de overtuiging dat theater dé plek is om kwesties aan de orde te stellen die onze samenleving in de ban houden.

Simon Stone

Simon Stone, ondertussen uitgegroeid tot internationaal vermaard en veel gevraagd gastregisseur, heeft TA uitgekozen om de komende jaren als vaste huisregisseur elk seizoen een regie te doen. Na zijn radicale bewerking van De wilde eend, laat Stone zich opnieuw door Henrik Ibsen inspireren en schrijft Ibsen huis. ‘Ibsens werk is doortrokken van een diep inzicht in families in tijden van crisis. Van wonden die niet helen. Over hoe we proberen om opnieuw tot een gevoel van normaliteit te komen nadat de dingen veel te lang ver van normaal zijn geweest.’, aldus Stone. Vertrekpunt voor deze groots opgezette productie is het huis dat de visionaire architect Solness (Hans Kesting) bouwt. Stones regie gaat in maart in Amsterdam in wereldpremière.

Katie Mitchell

De eigenzinnigste aller Britse theater- en operaregisseurs, Katie Mitchell, maakt in december haar TA-regiedebuut. ‘Ik richt mijn aandacht consequent op vrouwelijke ervaring en perceptie. Er zijn niet heel veel vrouwelijke regisseurs en iemand moet het doen. Ik voel het als een verantwoordelijkheid.’, aldus Mitchell. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ze voor De meiden van Jean Genet koos. Mitchell: ‘Het stuk mag dan al zeventig jaar oud zijn, het is in politiek opzicht relevant als je kijkt naar hoeveel vrouwen uit arme landen nog altijd laaggeschoold werk doen bij welgestelde vrouwen uit de Europese middenklasse.’ Katie Mitchell is geen onbekende voor het Nederlandse publiek. Eerder was ze met Orest, Written on Skin en Trauernacht bij DNO te zien. In 2015 was ze ‘Brandstichter’ in de Stadsschouwburg Amsterdam.

De jonge Maren E. Bjørseth richt zich met de regie van Emilia Galotti op de klassenstrijd avant la lettre. Lessings politieke commentaar op de machthebbers wordt in januari haar tweede TA-2 productie in samenwerking met Toneelschuur Producties.

Ivo van Hove

Ivo van Hove tekent voor twee regies. Met De stille kracht maakte hij al succesvol korte metten met het onterechte beeld dat aan Couperus kleefde: het Haagse kostuumdrama. Zijn tweede Couperus-regie De dingen die voorbijgaan is gebaseerd op de magistrale familieroman waarin Couperus opnieuw bewijst zijn tijd ver vooruit te zijn. De coproductie met Toneelhuis en de Ruhrtriënnale gaat in september in première. Met Janáčeks liederencyclus Dagboek van een verdwenene – in coproductie met Muziektheater Transparant en De Munt – introduceert Van Hove een nieuw genre bij TA. Het gezelschap breidt haar palet uit met muziektheater en zal zich hier ook in de toekomst op toeleggen.

De succesvoorstelling The Fountainhead speelt op grote vraag van het publiek ruim vier weken in Amsterdam. Hiervoor werd reeds 60% van de tickets verkocht. Nieuw is dat TA toeschouwers buiten Amsterdam met bussen de kans geeft om voorstellingen als deze te bezoeken.

TA internationaal

Ook in 16|17 zet TA de internationale koers verder. The Fountainhead vervolgt zijn wereldtournee naar Parijs, Seoul en Taipei. Kings of war is na Wenen, Amsterdam, Parijs en London te gast in het prestigieuze BAM New York. Het Parijse L’Odéon heeft naast The Fountainhead ook Medea van Simon Stone uitgenodigd. Met Song from Far Away gaat TA voor het eerst naar Ierland. De welwillenden speelt o.a. in Girona en Rome en De stille kracht is in Barcelona en Moskou te zien.

Met La voix humaine, Glazen speelgoed, De meiden en Husbands and wives gaat TA uitgebreid op tournee door Nederland. De monologen De andere stem (Ramsey Nasr) en Song from Far Away (Eelco Smits) zijn exclusief in Amsterdam te zien.

Reprises exclusief in Amsterdam

De monologen De andere stem met Ramsey Nasr en Song from Far Away met Eelco Smits zijn exclusief in Amsterdam te zien, net zoals Ibsen huis, Medea, Kings of war, De dingen die voorbijgaan en The Fountainhead. Daarnaast brengt TA er ook vier Wish you were here-verdiepingsavonden met inspirerende gastsprekers en nog niet eerder gespeelde scènes en natuurlijk de jaarlijkse TA-juniorproductie – Husbands & Wives jr. – die met en door jongeren wordt gemaakt. Met La voix humaine, Glazen speelgoed, De meiden en Husbands and wives gaat TA uitgebreid op tournee door Nederland.

Check hier de voorstellingen.



Share |

Gerelateerde artikelen