Recensie: Emilia Galotti door TA-2

23 januari 2017, 21:37 | Jeroen

Emilia Galotti het achttiende eeuwse drama van Gotthold Ephraim Lessing krijg een eigentijds -en soms komische bewerking onder regie van Maren E. Bjørseth.

Maren E. Bjørseth tekende eerder voor Een bruid in de morgen bij TA-2. Met Emilia Galotti kiest ze opnieuw voor een vrouw in een kwetsbare, maar sterke hoofdrol. Emilia leeft in een harde en door mannen gedomineerde samenleving. Ze is een lust object. Herkenbaar in deze tijd, zeker na een weekend waarin vrouwen massaal de straat kozen om hun positie in de samenleving te verdedigen.

Burgerij en welgestelde

Het verschil tussen de burgerij en de welgestelden van deze wereld is het leidende thema in het stuk. Prins Gonzaga (Jip van den Dool) heeft zijn oog laten vallen op de jonge en mooie Emilia (Diewertje Dir). Zij heeft andere plannen. Haar oog valt op Graaf Appiani (Harm Duco Schut). Hij kiest voor haar, ondanks haar burgerlijke status.

De manier waarop gekozen is om de tijdgeest van het stuk en het eigentijdse samen te brengen laat ons als kijker een keuze. Laten we ons verleiden door de intrige, het machtsvertoon en het geweld of kiezen we het stuk te zien als protest tegen wat er om ons heen gebeurd en de manier waarop de burgerij daarop zal reageren.

Standvastigheid

De acteurs zijn wit geschminkt en dragen achtiende eeuuwse kostuums. Ze gedragen zich vaak clichématig. Ze kiezen ervoor over de top te gaan. Net op het randje, waardoor het komisch wordt. Een goede keuze van regisseur Bjørseth. Dan de standvastigheid van de zogenaamde machteloze vrouw. Emilia heeft de touwtjes uiteindelijk in handen.

Haar moeder (Hannah van Lunteren), maar vooral haar vader (Sieger Sloot) hebben dit niet voorzien. Zij kiezen de middenweg. Zij zijn afhankelijk van hun status in de samenleving. Emilia is onafhankelijk genoeg om zelf een keuze te maken. Hoe zal deze moderne vrouw in het eeuwen oude stuk zich redden?

Een roos in de knop gebroken, voordat de storm haar blaadjes verwaait. (Emilia)

Een hele leuke en interessante avond in de Toneelschuur in Haarlem. Het stuk speelt nog tot en met 1 februari in Haarlem en zal vanaf 3 februari tot en met 16 febrauri door het land toeren, om op 17 en 18 februari in Haarlem terug te keren.

Check hier de speellijst.



Share |

Gerelateerde artikelen