Het Zwanenmeer keert terug bij Het Nationale Ballet

22 december 2018, 15:20 | Jeroen

Het Zwanenmeer keert terug bij Het Nationale Ballet. De bejubelde versie van voormalig artistiek directeur Rudi van Dantzig ging in 1988 bij het gezelschap in première, en is de eerste en tot nu toe enige Nederlandse productie van het ‘ballet der balletten’. Zijn interpretatie wordt door velen nog altijd als een mijlpaal in de Nederlandse dansgeschiedenis bestempeld.

Het Zwanenmeer is te zien, in een reeks van vijfentwintig voorstellingen, van zaterdag 16 maart tot en met zondag 2 juni 2019 in Nationale Opera & Ballet te Amsterdam.

Voor zijn choreografie van Het Zwanenmeer heeft Van Dantzig zich in belangrijke mate inspireren door de muziek van Tsjaikovski én door diens brieven en dagboeken. Zo is de Witte Zwaan, Odette, niet langer een tot zwaan omgetoverde vrouw die uit de handen van een tovenaar moet worden gered, maar een symbool van de puurheid en oprechtheid van prins Siegfrieds idealen. Door zich over te geven aan de materiële en sensuele verleidingen van het leven – gesymboliseerd door de Zwarte Zwaan Odile – verloochent Siegfried deze idealen.

Van Dantzig heeft echter ook de overgeleverde delen van het oorspronkelijke ballet van Marius Petipa en Lev Ivanov uit 1895 gerespecteerd en heeft beroemde scènes gehandhaafd, zoals de tweede akte met de dans van de Witte Zwanen en spectaculaire Zwarte Zwaan-pas de deux met de 32 fouettés in de derde akte.

Hollandse Meesters
Dantzig deed voor zijn versie een beroep op multitalent (en vriend en jarenlange partner) Toer van Schayk. Van Schayk choreografeerde de kleurige volksdansen van Siegfrieds verjaardagsfeest en ontwierp hij de imponerende decors en kostuums, waarmee hij de ‘gouden’ schilderijen van de zeventiende-eeuwse Hollandse Meesters als het ware tot leven wekt.

Rudi van Dantzig (1933-2012)
Bevlogen. Dat woord is als geen ander van toepassing op Rudi van Dantzig. Als kind een stil, teruggetrokken jongetje vond Van Dantzig in de dans een manier om zijn gevoelens te uiten. Van Dantzig was twintig jaar lang artistiek leider van Het Nationale Ballet, dat hij tot een eenheid, een familie smeedde. Zijn choreografieën – meer dan veertig voor Het Nationale Ballet – toonden een grote sociale betrokkenheid en een eeuwig ‘jagen naar het onbereikbare’. Tot zijn bekendste werken behoren Vier letzte Lieder, Monument voor een gestorven jongen, Onder mijne voeten en zijn versies van de avondvullende klassieke balletten Romeo en Julia en Het Zwanenmeer.

Het Zwanenmeer – credits
Choreografie: Rudi van Dantzig, naar Marius Petipa en Lev Ivanov
Choreografie caractere-dansen derde akte: Toer van Schayk
Muziek: Pjotr Iljitsj Tsjaikovski
Decor- en kostuumontwerp: Toer van Schayk
Lichtontwerp: Jan Hofstra
Muzikale begeleiding: Het Balletorkest o.l.v. Boris Gruznin (maart-april), Andrew Mogrelia (mei/juni)

Voorstellingen in Nationale Opera & Ballet
Avond:
za. 16, wo. 20, za. 23, di. 26, do. 28, za. 30 maart, di. 2, do. 4, vr. 5, april, do. 9, za. 11, di. 14, wo. 15, vr. 17, za. 18, wo. 22, do. 23, za. 25 & wo. 29 mei 2019 (aanvang 19.30 uur)

Matinee:
zo. 24, zo. 31 maart, zo. 12, zo. 19, zo. 26 mei & zo. 2 juni 2019 (aanvang 14.00 uur)

Toegangsprijzen:
Vanaf € 19,- tot € 86,-
Kortingen gelden voor stadspashouders, CJP en t/m 16 jaar
last minute studenten: € 15,-

Kaarten zijn verkrijgbaar bij het Kassabespreekbureau van Nationale Opera & Ballet Amsterdam (020) 625 54 55.
Online kaarten bestellen via de website www.operaballet.nl

Extra activiteiten
Gratis toegankelijke educatieve inleidingen voor kaarthouders drie kwartier voor aanvang.

Foto header: Campagnebeeld Het Zwanenmeer door Petrovsky & Ramone.
Dansers: Anna Ol & ensemble



Share |

Gerelateerde artikelen