EYE: Celluloid

22 juni 2016, 13:56 | Jeroen

EYE presenteert van 17 september t/m 8 januari 2017 de internationale groepstentoonstelling Celluloid met werk van kunstenaars die gebruikmaken van en reflecteren op de specifieke kwaliteiten van 16mm en 35mm filmmateriaal en de zogenaamde filmapparatus.

In een tijd van bijna totale digitalisering van het bewegend beeld vestigen de makers aandacht op de bijzondere eigenschappen van analoog filmmateriaal en filmapparatuur. In eigenzinnige en veellagige filminstallaties incorporeren de deelnemende kunstenaars Tacita Dean, João Maria Gusmão & Pedro Paiva, Rosa Barba en Luis Recoder & Sandra Gibson de eigenheden van het celluloid.

Tate Modern

Tacita Dean is een beroemd en belangrijk voorvechtster van het behoud van die unieke kwaliteiten van het celluloid. In 2011 maakte zij voor de Turbine Hall in de Tate Modern een enorme en spraakmakende 35mm installatie die nu voor het eerst in Nederland te zien zal zijn. Het Portugese kunstenaarsduo João Maria Gusmão & Pedro Paiva werkt met talloze 16mm projectoren en projecties aan bijzondere en veellagige filminstallaties waarin zij op een filosofisch/antropologische manier het medium inzetten. Rosa Barba onderzoekt in haar werk de filmapparatus en maakt sculpturale installaties waarin het element tijd een belangrijke rol speelt. Het New Yorkse kunstenaarskoppel Sandra Gibson & Luis Recoder ten slotte brengt in sculpturen, installaties en live performances de magie van het celluloid materiaal naar voren, waarbij zij gebruikmaken van afwijkende lenzen, bijzondere filters en afgedankt filmmateriaal.

In een tijd van snelle en bijna totale digitalisering van het bewegend beeld vestigen deze kunstenaars de aandacht in hun werk juist op de materiële eigenschappen. Gebruikmakend van 16mm of 35mm filmmateriaal en de daarbij behorende filmapparatus blazen deze filmmakers en kunstenaars het analoge, tastbare celluloid nieuw leven in. Zij benadrukken de onovertroffen kracht van het geprojecteerde, cinematografische beeld en bezingen de visuele rijkdom en kleurennuances van het filmmateriaal. Ook brengen zij projectoren en bijbehorende loop-systemen en projectortafels terug in de ruimte. Fenomenen als licht, tijd en beweging, maar ook karakteristieke eigenschappen als de perforatie, geluidssporen en het liggende ‘landscape’-formaat worden gretig onder de loep genomen.

Celluloid en restauratietechnieken

De tentoonstelling sluit aan bij een van de belangrijkste taken van EYE Filmmuseum, dat zelf een enorme collectie celluloid films in bezit heeft en internationaal vooraan staat op het gebied van onderzoek naar de materiële aspecten van celluloid en restauratietechnieken. In het nieuwe, state of the art EYE Collectiecentrum, dat tegelijkertijd met de tentoonstelling opent, is de collectie ondergebracht en wordt wetenschappelijk onderzoek gedaan naar, onder meer, het beheer en behoud van filmmateriaal.

Bij de tentoonstelling Celluloid verschijnt een publicatie waarin niet alleen verder wordt ingegaan op het werk van de kunstenaars maar ook het fenomeen celluloid van een historische context voorzien wordt. Met eigen bijdragen van de kunstenaars en essays van Mark Nash, Cristina Cámara Bello, John Hanhardt, Marc Glöde, Jaap Guldemond en Philippe-Alain Michaud. Uitgegeven in samenwerking met nai010 Uitgevers.

Ook wordt de tentoonstelling omlijst met een uitgebreid programma met films, talks en events in de filmzalen van EYE.

Check hier voor meer informatie.



Share |

Gerelateerde artikelen