Eye on Sound: Tales of the Future

12 juli 2019, 21:28 | Jeroen

Met Eye on Sound: Tales of the Future laat Eye de invloed van de synthesizer op filmmuziek en sounddesign horen. Tales of the Future verhaalt hoe de synthesizer uitgroeide tot onmisbaar instrument in de filmmuziek. Hedendaagse musici en componisten gaan met de erfenis aan de slag, in opdracht van Eye.

Zo treedt Palmbomen II op bij twee afleveringen van de legendarische tv-serie Miami Vice (1984-1989). Palmbomen II is sterk beïnvloed is door jaren tachtig-synthesizermuziek. Electro-artiest Torus vertolkt live zijn score voor Andrej Tarkovski’s klassieker Stalker (1979). Use Knife, alias Stef Heeren en Kwinten Mordijck, begeleiden live La coquille et le clergyman, in een samenwerking met ADE.

Tales of the Future, onderdeel van Eye on Sound, van 29 augustus t/m november in Eye, IJpromenade 1, Amsterdam, informatie en kaartverkoop via de de website

Elektronische klanken waren eerst vooral te horen bij populaire sciencefictionfilms uit de fifties (Forbidden Planet). Dat de synthesizer ook kon bijdragen aan sfeer en betekenis van klassieke meesterwerken bleek uit de scores voor Tarkovski’s Solaris en Stanley Kubricks A Clockwork Orange. En niet voor niets dient Vangelis’ score voor Blade Runner nog steeds als inspiratiebron voor electromuzikanten. Tales of the Future laat horen en zien hoe belangrijk de synthesizer is geweest voor de filmmuziek.

Op het programma staan onder andere Forbidden Planet (1956), de eerste film met een volledig elektronische filmscore, Miami Vice (1984) met een optreden van Palmbomen II, Escape from New York (1981) en De lift (1983), met een cult-synthesizerscore van Dick Maas zelf. Thijs Havens en Martin de Ruiter spelen een nieuwe score met synthesizers bij de stillefilmklassieker Zemlja (1930). Electro-artiest Torus vertolkt live zijn score voor Andrej Tarkovski’s klassieker Stalker (1979). Het Belgische Use Knife geven live een electro-twist aan de hallucinerende stille-filmklassieker La coquille et le clergyman (1927). Verder zijn te zien Under the Skin (2013), Drive (2011), Scarface (1983) en The Social Network (2010).

Over Eye on Sound

Met Eye on Sound vestigt Eye de komende jaren aandacht op de relatie tussen beeld en geluid, van de oertijd van de cinema tot nu. Dat betekent een heel seizoen lang aandacht voor: live muziek bij film uit de begintijd van de cinema toen acteurs geen stem hadden, live optredens van bandjes van nu bij klassiekers van toen – van psychorock tot electro, splinternieuwe scores bij films uit alle hoeken en gaten van de Eye-collectie en volop aandacht voor de vaak jammerlijk veronachtzaamde kunst van het sounddesign.

SEIZOEN 2019-2020


Eye on Sound LIVE

Live optredens van DJ’s, performers, orkesten, ensembles, trio’s en kwartetten bij klassiekers van de stille cinema.

Eye on Sound EYESHADOW

Double bill: optreden bandjes na afloop van de speelfilmvertoning. Twee oog- en oorervaringen voor één en hetzelfde geld.

Eye on Sound THEMA

Specials, op basis van onderzoek naar de geschiedenis en betekenis van filmmuziek en sounddesign.

Beeld: Ryan Gosling in Drive (Nicholas Windig Refn, 2011).



Share |

Gerelateerde artikelen