Recensie: The Woo Unplugged in de Nieuwe Kerk

6 oktober 2014, 20:48 | Jeroen

Zaterdagavond 4 oktober, de Nieuwe Kerk in Den Haag is het toneel voor de 3de editie van The Woo. Een prachtige setting voor een avond vol muziek, kunst en poëzie. The Woo unplugged belooft het publiek een zintuigenprikkelende avond, een avond van horen, zien, voelen, ruiken en proeven, en die belofte wordt meer dan waar gemaakt.

Terwijl de gasten beneden in de foyer ontvangen worden, begint de scientfairy Karlijn de Nieuwe Kerk te vullen met de door haar gekozen geuren. Geen wierrook in deze kerk vanavond maar zoete bloemengeuren tot frisse fruitgeuren vullen de ruimte. Beneden in de foyer kunnen de gasten ondertussen genieten van kunstenares Marlou Fernanda die ter plekke een schilderij maakt in de voor haar zo kenmerkende kleurige stijl.

Muziek

Van jazzy soul tot rock & roll is met de gekozen performers geen enkel probleem. Deze avond bijt Rilan de spits af. De uit Haarlem afkomstige zanger is een unieke verschijning, 1.95 meter een enorme bos krullen en zijn rauwe kenmerkende stem. De Bombadiers heeft Rilan vanavond niet meegenomen, echter achtergrondzangeres Merel staat haar mannetje deze avond. De zanger brengt een verrassende mix van rock en soul en de sfeer zit er gelijk goed in.

Tim Wes blaast met zijn tenorsaxofoon alle stoffigheid van jazzmuziek en deze avond trakteert hij de aanwezigen op iets geheel nieuws. Hij is wel wat zenuwachtig geeft hij aan want wat hij vanavond gaat doen heeft hij nooit eerder gedaan. Tim Wes hangt zijn sax in de standaard en begint te zingen, dat kan hij gerust vaker doen want hij blijkt over een geweldige stem te beschikken en de zaal is zichtbaar onder de indruk.

De laatste die voor ons gaat zingen vanavond is de uit Den Haag afkomstige Shary-An Nivillac. De 21-jarige zangeres maakte tijdens de eerste liveshows van The Voice of Holland veel indruk met haar opvallende verschijning en unieke stemgeluid. Soul, R&B en jazz, er lijkt niets te zijn wat zij niet kan zingen. Wanneer haar wordt gevraagd om even een stukje te freestylen, pakt zij spontaan het publiek in. “Ik heb een beat nodig”, aldus Shary-An. Ze laat even zien wat zij wil horen, het publiek neemt het over en Shary-An laat zien een geweldige artieste te zijn.

Pauze

In de pauze worden we allemaal gevraagd ons weer naar de foyer te begeven waar een fantastisch uitziende lekkernij voor de gasten klaar staat. Onder het genot van een hapje en een drankje kunnen we nog een blik werpen op de prachtige schilderijen van Marlou Fernanda.

Poezië

Poezië met een knipoog wordt gebracht door actrice Farida van den Stoom, deze avond in de gedaante van Olivia die voordat zij gaat voordragen enthousiast begint te vertellen hoe ze vanuit de modder als een lotusbloem is opgebloeid. Hiervoor heeft zij een eigen programma bedacht Move It, heel vrij vertaald van Moe naar Fit. Een vrijwilliger wordt uit de zaal gehaald om samen met haar het van Moe naar Fit dansje te doen, grote hilariteit en gelach vanuit de zaal zijn haar beloning.

Na de pauze keren we terug naar de zaal alwaar de artiesten allen nog een tweede keer voor ons optreden. Een perfecte avond komt tot een eind en de host van de avond Shay, bekend van Zo:Raymann en Funx radio, geeft het publiek nog een ding mee, “You ‘ve been Woo-ed”. En daarmee zegt ze geen woord teveel!