De Singles - Week 38

15 september 2015, 18:01 | Jeroen

Blur: I Broadcast

Een paar maanden geleden kwam Blur na jaren weer samen en maakte de band het album The Magic Whip. Na de eerder uitgekomen Lonesome Street and Ong Ong is daar nu de single I Broadcast. Voor de clip heeft de regisseur gekozen voor een hele hippe aanpak. Hij heeft stukjes door fans opgenomen hommage aan de band aan elkaar geplakt. Een gepast idee, gezien de titel van het nummer, al is het niet uniek. Regisseur Ninian Doff maakte eerder deze video clip van het nummer What’ll It Take van Graham Coxon, een van de coolste “fanclips” die ik ken.

Glen Hansard: Lowly Deserter

Didn’t He Ramble is het tweede solo-album van de Ierse folkzanger Glen Hansard en zal vanaf 18 september in de schappen liggen. Ik heb het hele album nog niet kunnen beluisteren, maar het nummer Lowly Deserter klinkt wat minder folky dan ik had verwacht. Er zit swing in, een soort country/bluesy sound. Ook klinkt het een stuk vrolijker dan ik van Glen gewend ben. Laat je echter niet foppen: het nummer gaat volgens Hansard zelf over iemand die beweerd samen met zijn broeders en zusters te strijden, terwijl hij in zich de werkelijkheid dronken verstopt, gekweld door de geesten uit het verleden. Heavy shit.

El Vy: I’m the man to be

De band met Matt Berninger van The National en Brett Knopf van Ramona Falls komen 30 oktober met hun debuut album Return to the Moon. Na de eerste single Return to the Moon (Political Song for Didi Bloome to Sing, with Crescendo) is er nu I’m the man to be. Net als de eerste single is I’m the man to be totaal anders dan wat we van frontman Berninger van The National gewend zijn. Meer absurd, minder zwartgallig. Ook de muziek is meer funky door toedoen van producer Knopf. Overigens hoeven we ons geen zorgen te maken dat de heren respectievelijk The National en Ramona Falls zullen verlaten. Die bands hebben hun nieuwe projecten al klaar staan. The National heeft zelfs al 30 nummers geschreven voor een volgend album.

HAEVN: Finding out more

De Nederlandse band HAEVN is het resultaat van een samenwerking tussen producer/songwriter Marijn van der Meer en filmmuziek componist/producer Jorrit Kleijnen uit Amsterdam. Het nummer Where the heart is werd al gebruik door autogigant Volvo in een van haar commercials. De band lijkt erg in de smaak te vallen bij de auto-industrie. Ook autogigant BMW koos namelijk het nummer Finding out more voor hun nieuwe commercial. Nu heeft HEAVN het nummer ‘afgemaakt’ en staat het inmiddels bovenaan de iTunes top 100. Het is dan ook een heel toegankelijk nummer, heel filmisch en sfeervol en met een prachtige stem gezongen.



Share |

Gerelateerde artikelen