Recensie: De Russen! van Toneelgroep Amsterdam

11 april 2012, 18:24 | Jeroen

Toneelgroep Amsterdam speelt De Russen!. Een bewerking van Tom Lanoye van twee stukken (Ivanov en Platonov) van Anton Tsjechov.

De twee hoofdpersonen proberen zich te ontworstelen van hun uitzichtloze of saaie situatie. Ivanov zit vast in een ongelukkig huwelijk en heeft torenhoge schulden en Platonov kan zich niet neerleggen bij zijn burgerlijke leventje. Beide hopen op een nieuwe start.

“Wij hebben elkaar nooit eerder op dit decor ontmoet”, zegt Chris Nietvelt. Een grappige, maar zeer treffende quote uit het stuk. Het is een dubbelzinnige opmerking die snel aan het publiek voorbij zal gaan. Nietvelt doelt op het feit dat ze wel al een scene hadden gespeeld uit het ene toneelstuk, maar elkaar nu voor het eerst in het ander ontmoeten. Het loopt naadloos in elkaar over, alleen een kenner zal de verschillende stukken uit elkaar kunnen halen. Heel knap gedaan!

Zoals alles in het stuk schieten de scènes en dialogen voorbij. Dan twee personages, dan het gehele ensemble, dan weer vier en alles in een telkens prachtige mise-en-scène. Scherp en doeltreffend, typisch Tsjechov! Maar ook grappig: “Ik ben de meesteres, van de gekonfijte kruisbes”. De humor is wel nodig om de zit vol te houden. Ruim vijf uur inclusief twee korte pauzes. Het laatste stuk is wel even doorbijten. Veel schreeuwen en rennen, maar dat ontneemt niet het gevoel naar iets heel speciaals te hebben gekeken.

En dan nog de cast: Barry Atsma, Jacob Derwig, Hélène Devos, Roeland Fernhout, Fred Goessens, Janni Goslinga, Marieke Heebink, Fedja van Huêt | Marwan Chico Kenzari, Hans Kesting, Hugo Koolschijn, Chris Nietvelt, Frieda Pittoors, Alwin Pulinckx, Halina Reijn, Gijs Scholten van Aschat, Karina Smulders, Leon Voorberg. Bijna de volledige Toneelgroep Amsterdam doet mee!

Zaterdag en zondag nog te zien in De Singel in Antwerpen. Laten we hopen dat het stuk nog een keer terug komt!