Hamlet vs Hamlet
18 februari 2014, 09:01 | Jeroen
Guy Cassiers, Tom Lanoye en het stuk der stukken: Hamlet. Met Hamlet vs Hamlet zetten Cassiers en Lanoye hun succesrijke samenwerking voort. Cassiers regisseert deze bewerking met een negenkoppige cast, samengesteld uit de ensembles van Toneelhuis en Toneelgroep Amsterdam. Het is de eerste coproductie in een reeks van vier, gepland tussen 2014 en 2016.
Koningsmoord, daar gaat het om in Shakespeares tragedie. En hoe het bestaan van de jonge Hamlet daardoor volledig beheerst wordt. De oude koning is vermoord door zijn broer, Claudius. De geest van de dode koning roept zijn zoon, Hamlet, op tot wraak. Hamlet wordt verscheurd tussen de bereidheid de moordenaar te doden en de liefde voor zijn overspelige moeder, die kort na de moord hertrouwt met Claudius.
Bij Tom Lanoye staat Hamlet op de drempel van de volwassenheid. Hij is als adolescent oud genoeg om het machtsmisbruik in zijn omgeving te doorzien, maar voelt zich tevens verpletterd door de wereld van de volwassenen. De twijfel en verwarring die dat oplevert, leidt tot grote verlamming. De getormenteerde monologen van Hamlet zijn hartenkreet en uitdrijving, een aanklacht tegen alle onrecht, jazeker – maar ook een bezwering van de eigen lamlendigheid. Zijn daden bestaan vooral uit woorden. Hij is een mens zoals wij allemaal: inconsequent, dubbelslachtig, ambigu. In het nastreven van zijn ambities en in het bestrijden van zijn angsten komt hij oog in oog te staan met zichzelf: Hamlet vs Hamlet.
Tom Lanoye: ‘Ik zie onze Hamlet het best gespeeld worden door Abke Haring. Haar androgynie, haar kwetsbaarheid, haar innerlijke kracht – ze zullen dit schimmenspel van zijn en wezen, van zien en zijn, dit hele spiegelpaleis van hartstocht en paranoia, alleen maar vergroten. Let wel, het is niet de bedoeling dat Abke Haring een prinses speelt die voorwendt prins te zijn. Nee, ze moet een jongeman spelen, zoals ten tijde van Shakespeare alle vrouwenrollen werden gespeeld door jongens. Niet als travestieten, maar als acteurs die vrouwen belichaamden. Zo ook moet Abke een prins belichamen.’
Guy Cassiers: ‘In de bewerking die Tom Lanoye gaat maken van Hamlet staat de groei naar de volwassenwording centraal. In dat proces speelt de verbeelding een belangrijke rol. Hamlet wordt door zijn eigen verbeelding tegelijk gestimuleerd en geïsoleerd. Uiteindelijk raakt hij verstrikt in zichzelf. Hij bevindt zich in het centrum van de macht, maar gedraagt zich toch als een buitenstaander. Dat is de kern van zijn identiteitscrisis: hij valt niet met zichzelf samen. Hij verbrokkelt in fragmenten. Voor Tom en voor mij is dat ook een metafoor voor de politieke crisis die Europa op dit ogenblik doormaakt: enerzijds is er de ambitie om deel uit te maken van een geglobaliseerde wereld, anderzijds groeit de angst om het overzicht te verliezen en wordt er opnieuw gezocht naar lokale identiteit en zekerheid. Hamlet blijft een Europees stuk bij uitstek.’
ta-extra amsterdam
Op di 11 maart is er een openbare repetitie in de Stadsschouwburg Amsterdam. Op woensdagen wordt een inleiding aangeboden, op vrijdagen een nagesprek met de acteurs en op donderdagen wordt de voorstelling Engelstalig boventiteld.
Klik hier voor de volledige speellijst.