Een Bruid in de Morgen door TA-2

5 september 2014, 11:09 | Jeroen

Een bruid in de morgen is Maren E. Bjørseths debuut bij TA-2, het platform van Toneelgroep Amsterdam voor de ontwikkeling van (regie)talent, in samenwerking met Frascati Producties. Dit eerste avondvullende stuk van Hugo Claus, werd geschreven met de urgentie van een hartenkreet: een zedenschets waarin een familie ontwricht raakt.

Vader Pattijn, een voormalig leraar aan het conservatorium, hoopt ooit een concerto te schrijven dat hem eeuwige roem zal brengen. Intussen fantaseert zijn vrouw over een huwelijk met een rijke baron. Hun zoon Thomas is een ‘simpele ziel’ die door zijn zus Andrea wordt gekoesterd. Ze droomt ervan haar geliefde broer op een dag mee te nemen naar de dierentuin in Londen. Het gezinsleven wordt drastisch verstoord door de komst van nicht Hilda die door de ouders als huwelijkspartner voor Thomas naar voren wordt geschoven. Hilda is rijk en vormt als ‘een bruid in de morgen’ hun wissel op de toekomst. Ze drijft voorgoed een wig in de liefdesband tussen broer en zus en doet de lang gekoesterde illusies één voor één uiteenspatten. Het grote ontwaken.

Met Een Poppenhuis, haar afstudeervoorstelling aan de Amsterdamse Theaterschool in 2012 geeft de Noorse Maren Elisabeth Bjørseth (1984) meteen haar visitekaartje af: het is een radicale, speelse en vormbewuste herlezing van Ibsens klassieker. Meteen daarna maakt ze bij Frascati Producties het intrigerende Helling (Carl Frode Tiller), het rauwe Ten Liefde (Ko van den Bosch) en het vrolijk-macabere Geloof Liefde Hoop, een kleine dodendans (Ödon von Horváth) en bevestigt haar eigenzinnige talent. Ze kiest stukken over kleine mensen in een absurde, onoverzichtelijke wereld. Daarbij hanteert ze een absurde speelstijl en een abstracte vorm die net boven het realisme hangen. Ze kiest ervoor om zowel in haar geboorteland als in Nederland te regisseren omdat het haar de grootst mogelijke vrijheid geeft en ze zo ‘de voordelen van beide theaterculturen optimaal kan exploreren’. In Noorwegen regisseerde ze Reigen van Arthur Schnitzler en bij Frascati volgt in het najaar van 2015 Kasimir en Karoline van Von Horváth.

Een bruid in de morgen wordt Bjørseths debuut bij TA-2. ‘Een bruid in de morgen gaat over een gezin waarin iedereen probeert zo goed en zo kwaad als het gaat te overleven, soms ten koste van de ander. Tegenover het cynisme van de ouders, staat de schijnbare onschuld van de kinderen die in hun fantasie vluchten en een heel eigen wereld opbouwen. Het is prachtig hoe Claus met zijn poëtische taal en zijn muzikaliteit hun wereld oproept, een wereld van illusies en dromen die het grauwe bestaan draaglijk maken. Maar ook in hun eigen fantasiewereld stuiten ze op een grens; die van de incest. Claus plaatst voortdurend het verlangen tegenover de uitzichtloze werkelijkheid, de kinderlijke vlucht tegenover de zompige realiteit van de volwassenen. Wat mij aanspreekt is dat Claus laat zien dat de verbeelding een uitkomst biedt maar ook donkere lagen bevat die verwarring stichten. Het is een tekst vol mededogen en poëzie die tegelijkertijd erg verontrustend is.’

hugo claus

‘Je bent een pantertje met scherpe tandjes en een woedend hart. Je springt op iedereen, je bijt iedereen aan stukken.’ De taal van Claus regeert. Zijn bloemrijke zinnen scheppen een zinnelijke wereld van schaamteloosheid en verlangen, een wereld ook waarin de liefde wordt geofferd aan materiële verlangens en een kindertijd abrupt ten einde komt. Een bruid in de morgen is een vroeg meesterwerk van één van de grootste schrijvers uit ons taalgebied. Het toont op indringende wijze hoe armoede en sociale uitsluiting blijvende sporen laten in de levens van de minstbedeelden.

ta-2 / frascati

In het kader van het platform van Toneelgroep Amsterdam voor de ontwikkeling van (regie)talent, brachten TA-2 en Frascati in het verleden al Rashomon-effect (regie Joachim Robbrecht) en Bloedbruiloft (regie Julie Van den Berghe) uit. Een bruid in de morgen wordt de derde samenwerking in het meerjarig partnerschap dat gericht is op een stapsgewijze ontwikkeling van het regisseurschap, waarbij beide alliantiepartners hun expertise inzetten en het werken binnen grotere organisaties centraal staat.

rolverdeling

hélène devos
dochter, andrea

alwin pulinckx
zoon, thomas

fred goessens
vader, henri pattini

camilla siegertsz
nicht, hilda

marieke heebink
moeder, madeleine pattini

Speellijst 14|15

do 2 okt 20:30 amsterdam frascati try-out
vr 3 okt 20:30 amsterdam frascati try-out
za 4 okt 20:30 amsterdam frascati try-out
zo 5 okt 20:30 amsterdam frascati première
wo 8 okt 20:30 amsterdam frascati
do 9 okt 20:30 amsterdam frascati
vr 10 okt 20:30 amsterdam frascati
za 11 okt 20:30 amsterdam frascati
di 14 okt 20:30 amsterdam frascati
wo 15 okt 20:30 amsterdam frascati
do 16 okt 20:30 amsterdam frascati
vr 17 okt 20:30 amsterdam frascati
za 18 okt 20:30 amsterdam frascati
wijzigingen voorbehouden



Share |

Gerelateerde artikelen