Recensie: Hans van Manen Live

19 september 2015, 17:22 | Jeroen

Momenteel danst het Nationale Ballet vier choreografieën van Hans van Manen in het Muziektheater.

Hoogtepunt is Live, een onderdeel van het avondvullende Live/Life uit 1979. Op muziek van Franz Liszt danst een danseres een man achterna, de zaal uit, gevolgd door een cameraman. Wat hij filmt wordt groot geprojecteerd op het scherm op het podium. We zien hoe ze in de de foyer verder dansen. Ook nu we gewend zijn aan video en projecties blijft het een aansprekend, bijzonder en eigentijds stuk.

Ook mooi is Two Gold Variations uit 1999. Een dynamisch stuk met kleurige danseressen en dansers in glitterpak. De choreografie is een lust voor het oog. De enige donkere ballerina van het Ballet, Michaela Deprince, valt me in eerste instantie op door haar huidskleur. Daarna kan ik m’n ogen niet van haar afhouden, wat een fantastische danseres!

In Metaforen uit 1965 (vijftig jaar oud dus!) wordt met conventies gespeeld. Mannen en vrouwen dansen met elkaar. Maar ook intieme pas de deux voor twee vrouwen of voor twee mannen. In die tijd als schokkend ervaren en dat is het niet meer. Maar veel zie je het toch niet in theaters. Het is een overzichtelijk, symmetrisch stuk waarin veel spiegelend wordt gedanst. Lieve dansers, doe de oude meester eer aan strijk die laatste foutjes glad.

Een heerlijk avondvullend programma. Door de meester van het Nederlands Ballet Hans van Manen.

Check hier de speellijst.



Share |

Gerelateerde artikelen