Recensie: MacBeth door Het Zuidelijk Toneel

23 maart 2016, 11:43 | Linda

MacBeth van Het Zuidelijk Toneel ondergaat in de regie van Lucas De Man een ware metamorphose. Het stuk staat nu bol van de maatschappelijke relevantie maar doet wel afbreuk aan de thematiek van het origineel.

MacBeth is het tweede Shakespeare-stuk dat regisseur Lucas De Man samen met Het Zuidelijk Toneel maakt na Romeo en Julia in 2015. Beide voorstellingen zijn moderne vertolkingen van de klassiekers. Waar bij Romeo en Julia het originele stuk nog enigszins overeind bleef, heeft MacBeth een geheel nieuwe verhaallijn gekregen.

Talkshows en multinationals

De Man heeft enkele prachtige parallellen getrokken naar het hier en nu. Heksen en geestverschijningen zijn van het toneel verdwenen en hebben plaatsgemaakt voor meer wereldlijke entiteiten. Het zijn geen mythische verschijningen meer, maar multinationals die achter de schermen aan de touwtjes trekken. Zelfs tot het einde toe.

Er wordt veel dynamischer gecommuniceerd. Waarom zou je een brief schrijven aan je vrouw als je gewoon kunt videochatten? Edelman Ross die in Shakespeares versie regelmatig ten tonele verscheen om mededelingen te doen, is geïncarneerd als kekke talkshowpresentatrice (Isil Vos) die MacBeth and adjudant Banquo live het vuur aan de schenen legt met kritische vragen. Voor het eerst worden er vraagtekens geplaatst bij de heldendaden van MacBeth die in het licht van deze tijd veel weghebben van oorlogsmisdaden.

Veranderde thematiek

MacBeth (Mark Kraan) heeft er ook een zoon bij gekregen. Als dienstplichtige is deze in de oorlog gestorven en deze gebeurtenis kleurt nu al het handelen van MacBeth. Letterlijk en niet bepaald subtiel, want een jonge versie van de zoon zit van begin tot eind van de voorstelling voor op het podium met lego-blokjes te spelen. Onmacht staat nu centraal. MacBeth leidt aan post-traumatisch stress syndroom en draait simpelweg door. Als een beest slaat hij geweldadig om zich heen. Het acteerwerk verliest alle nuance en dat wordt er niet beter op door de harde geluiden en flitsende beelden van een psychotische MacBeth.

De hoofdingrediënten van het originele stuk, ambitie en honger naar macht, doen er niet meer toe. De rol van Lady MacBeth (Saskia Temmink) wordt hierdoor veel kleiner, wat zonde is want Temminks acteerwerk is fenomenaal. Zij had ongetwijfeld een perfecte manipulatieve en tragisch kille Lady MacBeth neer kunnen zetten.

Maar ondanks dat sommige van De Mans keuzes afbreuk doen aan het verhaal en de thematiek van MacBeth, blijft het een fascinerende voorstelling. Deze moderne MacBeth nodigt uit tot nieuwe interpretaties vanwege de maatschappijkritische draai die De Man aan de voorstelling geeft.

Voor meer informatie over de voorstelling en de speellijst kun je terecht op de website van Het Zuidelijk Toneel.



Share |

Gerelateerde artikelen