Recensie: Hair

21 september 2016, 13:06 | Linda

“Een Hair van nu” belooft producent Albert Verlinde (Stage Entertainment) in maart 2016. Op zondag 25 september gaat de musical Hair in première in het Chassé Theater. ZUBB was bij de try-out en er staat inderdaad een bruisende show op de planken in een eigenzinnige bewerking met een donker randje.

Hair, de musical van Rado en Ragni met muziek van MacDermot uit 1967, tourt voor de vierde keer in een decennium door Nederland. Het Nederlandse publiek lijkt er geen genoeg van te kunnen krijgen en dat is ook niet zo verwonderlijk. Hair is als een goede CD die je keer op keer kunt beluisteren en waar je telkens iets nieuws uithaalt. De van origine nogal chaotische show over een clubje hippies leent zich voor herstructurering en herinterpretatie. Deze versie van Stage Entertainment laat het origineel in haar waarde ondanks enkele verrassende vondsten.

Donker randje

In de Hair van 2016 hebben sommige karakters wat meer diepte hebben gekregen. Niet Claude (Jeffrey Italiaander), helaas, maar hoofdrolspeler Berger (William Spaaij) gaat meer dan ooit door een existentiële crisis. Deze leider van de tribe, die meestal zorgeloos door het leven fladdert, twijfelt openlijk aan zijn leidersrol en vraagt zich hardop af wat het allemaal voor nut heeft en waarom hij Claude niet voor zijn lot kan behoeden. Het pauzenummer “Where Do I Go” wordt door hem en niet door Claude ingezet en geeft Berger een extra laag mee.

De sfeer van deze Hair is ook grimmiger. Dit start al bij de opening waarbij een helicopter onheilspellend de tribe in zijn spotlicht vangt, een weerspiegeling van het einde. Het nummer “3-5-0-0”, meestal onderdeel van een protestscène maar nu meer op zichzelf staand, krijgt meer urgentie door de enscenering met zaklampen. De protesten in Hair gaan natuurlijk over de Vietnamoorlog en rechten voor vrouwen en Afro-Amerikanen in de jaren 60, maar dit is hét moment waarop 2016 komt bovendrijven. Opmerkingen over genoeg hebben van bomgordels en protestborden met #BlackLivesMatter laten niet subtiel, maar wel duidelijk zien dat er nog steeds genoeg is om voor en tegen te protesteren.

Vraagtekens

De meeste updates naar 2016 zijn positief. De extra lagen zijn interessant en er is terecht voor gekozen om de meer obscure nummers wel uit te voeren. Kleine veranderingen zoals Woof het nummer “Black Boys” mee te laten zingen of de herinterpretatie van “Donna”, zijn verrassend. Bij enkele keuzes zijn echter vraagtekens te zetten.

Het duurt bij ieder nummer een paar zinnen voor je door hebt of het nummer in het Nederlands of het Engels gezongen is. Deels is dit te wijten aan de soms slechte verstaanbaarheid van de cast en deels komt dit doordat de meeste nummers wel vertaald zijn, maar sommige niet. Dit wekt ooit irritatie. Dick van den Heuvel heeft ongetwijfeld moeite gehad met de vertaling omdat er al een goede vertaling van Hair bestaat (van o.a. Jan Rot) die Stage Entertainment niet heeft kunnen of willen gebruiken. Als laatste is het wat vreemd dat de geweldige, ogenschijnlijk chaotisch uitziende choreografie (Stanley Burleson) soms wordt afgewisseld met synchroon gedanste routines. Dit past niet bij de organische bewegingen van een ongeorganiseerde troep hippies.

Nieuwkomers

De cast van Hair heeft een jonge, maar al bekende crew met, naast de eerder genoemde William Spaaij, ook Tommie Christiaan (Grease, Zorro) als Woof en Anouk Maas (Beauty & the Beast, Flashdance) als Sheila. Raffaëla Paton (ooit winnares van Idols) maakt haar musicaldebut in_Hair_ en straalt inderdaad als June, vertolkster van “Aquarius” en andere soul-achtige nummers. Een geweldige keuze is Walter de Kok (ensemble en cover voor Claude). Als violist is hij geen onderdeel van de band, maar een volwaardig lid van de tribe. Hiermee krijgt zijn vioolspel een echte rol in Hair.

Hair van 2016 is inderdaad een “Hair van nu” geworden. Niet vanwege de verwijzingen naar actuele zaken of revolutionaire nieuwe interpretaties, maar vanwege de heerlijk chaotische gekheid, goede nieuwkomers en de innovatieve manier waarop sommige nummers nieuw leven wordt ingeblazen.

Tot april 2017 tourt Hair door Nederland. Zie hier de speellijst. De voorstellingen van 21 en 22 september zijn geannuleerd vanwege een keelinfectie van William Spaaij.