Recensie: King Lear van Het Zuidelijk Toneel

7 januari 2018, 14:02 | Linda

“37% Shakespeare, 41% Europa en 22% verraad” luidt het persbericht over King Lear. Regisseur Simon de Vos maakt van King Lear een soort artistieke politieke thriller, niet over een koning in Engeland, maar over de toekomst van de Europese unie.

Met King Lear maakt Het Zuidelijk toneel haar Shakepeare-drieluik compleet. Eerder regisseerde Lucas de Man al moderne bewerkingen van Romeo en Julia en MacBeth. Alle drie de voorstellingen tillen Shakespeare de 21e eeuw in qua verhaallijn en thematiek, maar King Lear maakt verreweg de duidelijkste politieke statement.

In de mix

Deze King Lear is een mix van oud en nieuw, van trouw blijven aan het origineel en tegelijkertijd het hele stuk opnieuw uitvinden. De Vos laat bijvoorbeeld veel van de originele dialogen en monologen over liefde en verraad overeind, in gemoderniseerde vorm. Men draagt pakken of nette jurken, maar tegen het eind van het stuk, dragen dochters en mannen toch ook creaties geïnspireerd door mode uit Shakespears tijd.

De keuze om het stuk over de EU te laten gaan is een slimme geweest. Veel van de thematiek van King Lear blijft overeind binnen deze context en het maakt de voorstelling voor een modern publiek een stuk interessanter. Wat wringt is dat de EU geen monarchie is die van vader op dochters overgaat, maar met wat fantasie over oude en nieuwe politieke garde en links versus rechts, is dit snel vergeven. Op de website van HZT kun je zelfs een politieke quiz doen om te kijken bij welk personage je eigen politieke voorkeuren het beste aansluiten.

Orde en chaos

Vooral de eerste helft van de voorstelling zit prachtig in elkaar. Alles is zwart op met licht omrande schotten na en de moderne tijd wordt mooi verbeeld door drukke in pak rondelopende, selfiemakende mensen. Er is orde, maar deze orde is mechanisch en inhoudloos. Dit staat in schril contrast met de ravage van zowel ‘koninkrijk EU’ als het podium aan het eind van het stuk. Keuzes in de verhaallijn maken van Edmund een nog grotere bad guy dan hij al is en geven Cordelia een snellere en andere dood. Deze keuzes zorgen voor een wat warrig einde waarbij impact jammerlijk ten onder gaat aan artistieke enscenering. Toch heeft HZT met deze King Lear en de andere twee bewerkingen bewezen dat Shakespeares stukken met creativiteit en goede regie relevant en boeiend blijven.

King Lear is nog tot eind februari te zien. Lees meer over de voorstelling en het tourschema.