Recensie: Het hout door ITA

19 april 2019, 11:00 | Jeroen

Angstaanjagend, walgelijk, verleidend en grappig. Regisseur Michiel van Erp is erin geslaagd deze extremen te combineren in het stuk Het hout naar het boek van Jeroen Brouwers. Om het prachtige spel van het ITA Ensemble zeker niet te vergeten.

Aus Greidanus jr. is naast de hoofdrolspeler ook de verteller van het verhaal. Hij begint met een zeer grappige ode aan zijn monnikspij. Hoe het gemaakt is en vooral hoe het jeukt. Maar ook over de gezamelijke onderbroek die de monniken met zijn allen om beurten delen.

Broeder Bonnavertura

Zo grappig als het begint, zo walgelijk vervolgt het verhaal zich. Broeder Bonnavertura (Greidanus jr.) blijkt als een van de weinigen in het klooster zich niet te vergrijpen aan de jonge leerlingen. Nare verwijzingen en opmerkingen van de monikken geven ons als kijkers de kriebels: Ik denk dat ik even je temperatuur moet opnemen en Lik eens als een poesje met je tong.

De leerlingen in het klooster zijn vooral in het begin van het stuk bang voor de monikken. Ze ondergaan de vernederingen zonder tegen woord. Gaandeweg worden ze mondiger. Dit komt ze duur te staan. Het sadistische schoolhoofd Mansuetus (een prachtrol van Bart Slegers) vergrijpt zich op een geweldadige manier aan een van de leerlingen. De scène is even prachtig gespeelt als gruwelijk om te zien.

De verleidelijke Patricia

Tussen al dit geweld en narigheid door, maken we kennis met de verleidelijke Patricia (Maria Kraakman). De lust voor haar is de enige zonde die Bonnaventura wel begaat. Patricia is een welkome verlossing. Ze danst en swiert over het toneel. Ze verleidt hem mens te zijn en wij nemen het hem niet kwalijk. Sterker nog we moedigen hem aan deze strohalm aan te grijpen en de ellende te ontvluchten.

De strijd die Bonnaventura met zichzelf voert tussen loyaal te blijven aan zijn leerlingen en hen zover hij kan te beschermen of voor zijn liefde en lust te kiezen geeft het stuk de diepgang die het soms lijkt te missen met de platte en grove monikken en de frivole Patricia.

Wederom een prachtige voorstelling van het ITA ensemble. Nog te zien tot en met 25 april. Check hier voor kaarten en meer informatie.