The Same Space in première

6 oktober 2020, 11:27 | Jeroen

Vanavond om 19.30 uur gaat The Same Space in première, het nieuwste dansfilmproject van Peter Leung, young creative associate van Het Nationale Ballet. Peter Leung regisseerde de dansfilm, gemaakt met vijf dansers van Het Nationale Ballet, als een interactieve ervaring. De voorstelling is gelijktijdig gefilmd met drie camera’s waarbij de kijker van het ene cameraperspectief naar het andere kan bewegen waardoor er een interactie met de ruimte en de dansers ontstaat.

The Same Space maakt onderdeel uit van de Virtuele Residenties van de Nederlandse Dansdagen, waar dit jaar ook onder andere David Middendorp, Cecilia Moisio en Ann Van den Broek aan deelnemen.

The Same Space gaat dinsdag 6 oktober om 19.30 uur in première en is te zien via de Website. Direct aansluitend op de première kan het publiek is er een online gesprek met Peter Leung over zijn project.

The Same Space is na de online première tot en met 8 oktober 2020 exclusief te zien op de website van de Nederlandse Dansdagen. Na 8 oktober is de productie nog twee maanden te bekijken op het online platform van Het Nationale Ballet

Fotocredit header: Still uit The Same Space
danser: Clara Superfine

Peter Leung: “Na het maken van ‘Gently Quiet’, een serie korte dansfilmportretten aan het begin van de pandemie, wilde ik de gelegenheid aangrijpen om te onderzoeken wat het betekent om een dansvoorstelling voor film te maken. Hoe kan ik een publiek geïnvesteerd en geïnteresseerd houden voor meer dan een paar minuten? Hoe beleeft een publiek een online dansvoorstelling op een manier die live aanvoelt? Met dit project hoop ik meer te weten te komen over deze vragen en hoop ik dat we, als danssector artistiek kunnen blijven groeien in het digitale domein dat niet aanvoelt als een substituut voor het podium.”

The Same Space

Peter Leung regisseerde de dansfilm als een interactieve ervaring. Het stuk, in de afgelopen weken gemaakt met vijf dansers van Het Nationale Ballet, is met drie camera’s gefilmd. Net als voorstelling is het opgenomen in één take. Het platform van waaruit het publiek de voorstelling kan bekijken, ontwikkeld door Daan Nolen (Sense Studio), biedt de kijker de keuze om tijdens de voorstelling zelf zijn of haar eigen ervaring live te beïnvloeden, omdat hij of zij zich van het ene cameraperspectief naar het andere kan bewegen, waardoor hij of zij met de ruimte kan interacteren.

Met de dansers en de componist heeft Leung thema’s als keuze, vrijheid, toeval en perspectief verkend. De muziek voor de performancefilm is gemaakt door Bertus Pelser en bestaat uit de door de dansers opgenomen stemmen en geluiden die ze tijdens het filmen hebben gemaakt. Het idee was om hun stemmen te laten horen in plaats van het werk op een bestaande partituur te zetten.
Op deze manier is alles gecreëerd speciaal voor deze ervaring. Er is gefilmd in stilte om de geluiden die de dansers maakten op te nemen voor de uiteindelijke soundscape. Hierbij gebruikten de dansers de tijdscodes op de monitoren als referentie. Leung heeft de tijdscodes gemanipuleerd, als een verwijzing naar de objectieve tijd, zo kunnen bijvoorbeeld vijf seconden meer aanvoelen als dertig seconden, vooral in deze periode en de ervaringen van mensen met lockdown.

Peter Leung – Choreograaf & regisseur – korte biografie

Peter Leung danste bij oa bij Het Nationale Ballet. Hij is creatief directeur van House of Makers, een interdisciplinair, locatie specifiek gezelschap. Sinds januari 2017 is Peter als young creative associate verbonden aan Het Nationale Ballet. In deze rol verlegt hij de grenzen van de klassieke balletkunst. Hij creëert werk dat een breed publieksbereik heeft en brengt zijn ideeën en externe werkervaring van buiten het klassieke ballet naar binnen.

Als choreograaf maakte hij werk voor onder meer Het Nationale Ballet, New English Ballet Theatre, Origen Cultural Festival, het Van Gogh Museum, Museum Boijmans Van Beuningen, de Rotterdamse Kunsthal en EYE.

Hij gelooft in het gebruik van verschillende media om verbinding te maken met het publiek op verschillende niveaus en heeft gewerkt met kunstenaars uit verschillende disciplines. In het kader van zijn liefde voor beeldverhalen heeft Peter gestudeerd als filmmaker aan de New York Film Academy and photography bij Central Saint Martins en de Fotoacademie Amsterdam.
Peter creëerde voor Het Nationale Ballet het eerste virtual reality ballet ter wereld Night Fall, dat door journalisten werd geprezen “als een sleutelmoment in de dansgeschiedenis” (de Volkskrant).
In 2019 regisseerde Leung de Johannes Passion voor de IJ-Salon in het Muziekgebouw aan het IJ die ook te zien was tijdens het Internationale Bach Festival op Gran Canaria. Hij creëerde Individuell voor het Bayerisches Junior Ballet München. In de zomer van 2019 was hij coregisseur van het jaarlijkse International Young Patrons Gala van Nationale Opera en Ballet en bracht hij de reprise van zijn Stabat Mater (Pergolesi) voor de IJ-Salon in



Share |

Gerelateerde artikelen