Recensie: The Fall

27 oktober 2013, 11:00 | Jeroen

Het was slecht weer dit weekend dus ik heb vrij snel de serie af kunnen kijken. The Fall telt vijf afleveringen van een uur. Gilllian Anderson, die ik ken van The X-files uit de jaren negentig, speelt de hoofdrol. Ze speelt een politie detective die van Londen naar Belfast wordt gestuurd om te helpen bij het oplossen van een moord.

Stella Gibson, zoals Gillian in de serie heet, is een harde tante. Ze weet precies wat ze wil en wat ze kan. In een mannenwereld, weet zij zich meer dan staande te houden. Zo kwetsbaar als de vrouwen die de serie moordenaar stalkt en vermoord, zo sterkt en emotioneel onverstoorbaar is zij. Stella ontdekt dat de moord niet op zich staat, maar dat andere recente moorden het zelfde modus operandi hebben.

Paul Spector (Jamie Dornan) is van beroep rouw begeleider. Een gepast beroep voor een serie moordenaar. Zijn vrouw Sally-Ann werkt als neonatale verpleegkundige (met baby’s) veel nachtdiensten en dit stelt Paul instaat ‘s nachts zijn slachtoffers te stalken en vermoorden.

Een kat en muis spel is het niet echt. Beide hebben buiten de eigenlijke moordzaak om zo hun problemen. Paul doet zijn best een brave vader voor de buiten wereld te lijken, maar op zijn werk zorgt zijn eigenaardige gedrag voor confrontaties. Stella neukt zich via een one night stand met een collega in een lokaal politiek web, waar sex, drugs en politiek zorgen voor afleiding van de jacht op de serie moordenaar.

Gelukkig zijn beide door hun psychopathische neigingen niet van het hoofddoel af te leiden. Paul blijft zoeken naar nieuwe slachtoffers en Stella sluit door sterk instinctief speurwerk het net langzaam.

De serie is zeker weer eens iets anders dan de crimi’s van onze Scandinavische vrienden of oosterburen. Belfast en wat dat betreft Ierland zijn niet vaak het toneel voor een serie of film dus dat maakt het voor mij al interessant. Dat we de dader al vanaf minuut één kennen is ook anders. Gillian Anderson met een Engels accent is wel even wennen, maar ze komt er goed mee weg wat mij betreft. De kilheid van beide hoofdrolspelers past ook goed bij het droevige (zowel politiek als meteorologisch) klimaat van Belfast. De spanning is wel ver te zoeken. Zoals bij bijvoorbeeld The Killing of The Bridge mis ik echt het gevoel dat je niet kan ophouden met kijken. Leuk als tussendoortje, maar zeker geen aanrader. Check de trailer. Erg cool gedaan, met goede muziek.