Recensie: Maria Lang Mysteries

22 november 2013, 08:30 | Jeroen

De jaren vijftig in Zweden. Mijn grootouders familie is er in die jaren naar toe verhuist. Ik weet dus wel wat van Zweden in die tijd, maar om nou te zeggen dat het er erg boeiend was, niet echt. Vorige week kwam de serie Maria Lang Mysteries uit. Ik las dat het een serie uit Zweden is die zich juist in de jaren vijftig afspeelt. Alleen daarom al trok het mijn aandacht.

De afgelopen jaren worden we overspoeld met crime series uit Scandinaviƫ. Series als The Killing, The Bridge en Borgen steken er duidelijk bovenuit. Ook een serie als Real Humans is apart en interessant. Helaas zoals vaker bij iets wat overspoelt valt er ook veel naast de emmer, dat niet de moeite waard is, en dat is de laatste tijd steeds vaker het geval. Licht sceptisch opende ik dus afgelopen weekend het hoesje van Maria Lang Mysteries.

De serie speelt zich af in het idyllische dorpje Bergslagen. Centraal in elke aflevering staan de levens van de naoorlogse aristocraten. Ze feesten en leven erop los. Werken doen ze niet. Ze verafschuwen en bedriegen elkaar. Steeds zijn het koppel Puck en Einar de hoofdpersonen en worden ze bijgestaan door politie-inspecteur Christer Wijk. Elke aflevering wordt er iemand of meerdere personen vermoord.

In de eerste aflevering worden de twee doctoraatsstudenten Puck en Einar uitgenodigd door hun professor om op zijn buitenverblijf de midzomernacht te vieren. Het is een dolle boel, waar de onderling spanning vanaf druipt. Naast seksuele spanning is er ook onderlinge afgunst en jaloezie. Als de zonovergoten nacht valt gaat het mis. De een na de ander eindigt in elkaars armen of rennen scheldend door het bos. De volgende morgen blijkt een van de aanwezigen te zijn vermoord. En bij die moord blijft het niet. De hulp van de goede vriend van Einar wordt ingeschakeld, politie-inspecteur Christer Wijk.

Wat zo leuk is aan de serie is dat het allemaal erg vertrouwd voelt. Simpele verhaallijnen en personages. Verschillende verdachten en een politie-inspecteur die zoekt tot hij de dader heeft. Series als Murder she wrote, Colombo en Poirot keek ik vroeger vaak en sluiten naadloos aan. De setting in de jaren vijftig geeft een Mad Men-achtig gevoel, maar voor mij qua uitvoering beter dan laatstgenoemde serie.

Een verrassend leuke serie die je zeker moet gaan kijken.

Elke aflevering is een verfilming van een van de boeken van de gevierde Zweedse misdaadauteur Maria Lang en duurt 90 minuten.