Shirley - Visions of Reality
6 februari 2014, 11:17 | Jeroen
Shirley – Visions of Reality, de nieuwste film van Gustav Deutsch, is vanaf 29 mei te zien in EYE en de landelijke filmtheaters. Dertien van Edward Hoppers beroemdste schilderijen komen tot leven in zorgvuldig vormgegeven vignetten van de charismatische Shirley, die ons leidt door dertig woelige jaren Amerikaanse geschiedenis.
Edward Hopper & Film Noir
De Oostenrijkse regisseur Gustav Deutsch maakte naam met Welt Spiegel Kino (2005) en Film ist a Girl & a Gun (2009) en brengt met Shirley: Visions of Reality een gestileerde ode aan Edward Hopper. De personages bewegen zich in heel precieze reproducties van Hoppers beroemde schilderijen zoals Office at Night, Western Motel, Usherette en A Woman in the Sun. Hopper haalde op zijn beurt inspiratie uit de film noir. In doeken als New York Movie en Intermission verwees hij rechtstreeks naar de cinema. Hopper beïnvloedde weer filmmakers als Alfred Hitchcock, Jim Jarmusch, Martin Scorsese en Wim Wenders.
Hoppers scherpe lijnen, minimalistische compositie en uitgesproken kleuren en lichtval zijn exact nagebootst in Deutsch’ nieuwste film over de politieke geëngageerde actrice Shirley (Stephanie Cumming). Tussen de jaren 30 en begin jaren 60 hoopt zij de loop van de geschiedenis te beïnvloeden. Net als in haar rollen wil ze de werkelijkheid bevragen, vormgeven en veranderen. Ze is woedend over politieke repressie, maar is nog niet tot wanhoop gedreven. In korte flitsen van radioberichten komen de grote historische gebeurtenissen voorbij, van de Grote Depressie, de Tweede Wereldoorlog, het McCarthy-tijdperk en rassenconflicten tot het Kennedytijdperk en de burgerrechtenbeweging.
Over Gustav Deutsch
In zijn eerdere werk maakte Gustav Deutsch gebruik van filmfragmenten uit de EYE-collectie, zoals in Welt Spiegel Kino (2005) en Film ist (1998), beiden toentertijd door het Filmmuseum uitgebracht. ‘Filmmaker zonder camera’ en ‘foundfootage jongleur’ wordt Deutsch wel genoemd. Als een cinematografisch archeoloog gunt hij het publiek een blik in de filmgeschiedenis, die hij volgens eigen wetten herschikt. Losgeweekt uit de originele context blijken de door Deutsch gehermonteerde beelden over een geheel nieuwe aantrekkingskracht te beschikken. In zijn vorige werk verkent hij op originele wijze de filmgeschiedenis vanaf de geboorte van film en liet ons zo de vroege cinema ‘her-zien’. In zijn nieuwste fictiefilm Shirley – Visions of Reality herziet hij nu de schilderijen van Hopper.