Recensie: Opening Imagine

9 april 2015, 12:41 | Jeroen

Gisteravond opende het Imagine Film Festival haar deuren in het mooie EYE gebouw aan het IJ in Amsterdam. Het thema van deze editie is We Love Robots.

Geheel in stijl werd de opening verzorgd door een robot(-tje). Een ludieke actie en de kwaliteit van de robot toonde gelijk de voortgang op het gebied van robotica. Na een korte speech kondigde de robot artistiek directeur Chris Oosterom aan. Hij verteld over de rol van de robot vandaag, maar vooral in de toekomst. Vormt de robot een bedreiging voor de mens, zoals onder andere Stephen Hawking voorspelt, of kunnen we in harmonie samenleven? Tot slot een dankwoord aan alle medewerkers en vrijwilligers van het festival door zakelijk directeur Liselotte van der Burgt.

Dan waar we voor komen. De openingsfilm is Ex Machina van Alex Garland. Hij schreef onder anderen het scenario voor 28 days later… en Sunshine (vorige week nog op TV). Dit is Garland zijn regiedebuut.

Ex Machina

In Ex Machina wint hoofdrolspeler Caleb (Domhnall Gleeson, True Grit, Harry Potter and the deadly hollows en eind van het jaar in _Star Wars: Episode VII – The Force Awakens) een verblijf van een week in het afgelegen futuristische onderkomen van Nathan (Oscar Isaac , Inside Llewyn Davis, A most violent year en ook eind van het jaar in Star Wars te zien) de oprichter van het bedrijf waar hij werkt Blue Book (de Google van de nabije toekomst). Met zijn fortuin ontwikkeld Nathan een robot. Of eigenlijk A.I.: Artificial Intelligence. De robot heet AVA (Alicia Vikander, o.a. Anna Karenina en Seventh Son). Nathan vraagt Caleb om met haar de Turingtest te doen. Zo wil Nathan zien hoe ver hij gevorderd is met zijn experiment. In de serene omgeving waarin ze zich begeven is alles erg steriel, zo ook het verhaal. Ik ging mij al snel afvragen, waar de twist zit. Die komt wanneer AVA Caleb, als ze door een van de vele stroomstoringen niet geobserveerd worden, zegt dat hij Nathan niet kan vertrouwen. Vanaf dat moment start het kat en muis spel tussen Caleb en Nathan en de vraag wie echt te vertrouwen is. Wie gebruikt wie en waarvoor? Een spannende film met goede onderliggende vragen en een kijkje in de nabije toekomst zoals Garland die ons voorspiegelt.

Onderliggende vraag bij dit soort films is de vraag of je leven (met een bewustzijn) kan creëren om het dan weer weg te nemen. Wat mij fascineerde was een scène waar ik mijzelf de vraag stelde hoe A.I. dit dan ziet. Hoe is het om het leven van een mens weg te nemen voor een robot? Stellen zij zich de vraag? Of zien zij het veel simpeler, leven kan aan (geboorte) en uit (dood) worden gezet. Misschien moet het door ons mensen ook zo simpel worden gezien? Het leven gaat aan en uiteindelijk weer uit. En alles dat er tussen zit heet leven, een experiment. Niets meer en niets minder. Een vraag die we volgens artistiek directeur Chris Oosterom in de nabije toekomst al moeten gaan beantwoorden. Gaat de robot de mensheid bestaansrecht geven of het ons ontnemen.

Vanaf vandaag gaat het festival los. Check hier wat ze allemaal te bieden hebben.