IDFA 2016

15 oktober 2016, 14:43 | Jeroen

De selectie van het aankomende IDFA, dat van 16 tot en met 27 november voor de 29e keer plaatsvindt in Amsterdam, staat vanaf nu online.

Het programma bevat 297 titels (uit 3495 inzendingen), waarvan 102 documentaires hun wereldpremière tijdens het festival beleven. In het programma zijn in totaal 44 Nederlandse producties opgenomen, verspreid over de verschillende programma onderdelen.

Check de website voor meer informatie.

De Top 10 wordt verzorgd door Sergei Loznitsa, van wie ook een retrospectief te zien is. Verder presenteert IDFA een aantal speciale programma’s, zoals Shifting Perspectives in de Kleine Komedie en The Quiet Eye waarin de slow documentary centraal staat.

De hoofdlocaties blijven Pathé Tuschinski, Pathé de Munt, EYE en de Brakke Grond; Café de Jaren in de Nieuwe Doelenstraat blijft het festivalcafé.
Op woensdag 23 november wordt bekend gemaakt wie de winnaars zijn van de verschillende competitieprogramma’s.

IDFA Competition for Feature-Length Documentary

In het competitieprogramma voor de lange documentaire zijn 15 films opgenomen. Twee documentaires in deze competitie zijn Nederlandse producties: How to Meet a Mermaid van Coco Schrijber en De kinderen van juf Kiet (Miss Kiet’s Children) van Petra Lataster-Czisch en Peter Lataster. The Grown Ups van de Chileense regisseur Maite Alberdi kwam mede tot stand met financiële steun van het IDFA Bertha Fund (IBF).

De jury, bestaande uit Yuri Ancarani (Italië), Jordana Berg (Brazilië), Tom Paul (VS), Ingrid van Tol (Nederland) en Debra Zimmerman (VS), reikt de IDFA Award for Best Feature-Length Documentary uit, een geldprijs van € 12.500, en de IDFA Special Jury Award for Feature-Length Documentary ter waarde van € 2.500.

Amateurs in Space (Denemarken/Kroatië) van Max Kestner
Een verhaal als uit een jongensboek, over twee Denen die er van dromen een raket te bouwen om de eerste bemande amateurvlucht naar de maan te kunnen maken.

Burning Out (Zwitserland/België/Frankrijk) van Jérôme le Maire
Artsen van een Parijs ziekenhuis voeren strijd op leven en dood; alles moet goedkoper, sneller, efficiënter. Een blik op de naderende burn-out van onze gezondheidszorg.

Gogita’s New Life (Georgië) van Levan Koguashvili
Na een lang verblijf in de gevangenis wil Gogita niets liever dan trouwen. Zijn moeder zet in op een knap, slank meisje in deze tragikomische zoektocht naar liefdesgeluk.

The Good Postman (Finland) van Tonislav Hristov
Tragikomisch portret van een Bulgaars grensdorp waar een postbode met ambities oplossingen zoekt voor de leegloop én de vluchtelingencrisis.

The Grown Ups (Chili/Nederland/Frankrijk) van Maite Alberdi
Ontroerende en confronterende observaties van vier Chileense volwassenen met Down. Zij zijn klaar voor het echte leven, hun omgeving echter niet.

How to Meet a Mermaid (Nederland/Denemarken/België) van Coco Schrijber
De schoonheid en vernietigingskracht van de oceaan oefent op verschillende mensen grote aantrekkingskracht uit. Onder hen de vermiste broer van de maker.

In Place of the Parents (Ierland/Spanje) van Neasa Ni Chianain
Een jaar uit het leven van twee bevlogen leraren op een Ierse kostschool voor kinderen van zes tot twaalf jaar oud, gevat in liefdevolle observaties.

Like Dew in the Sun (Zwitserland) van Peter Entell
Met de blik van een betrokken buitenstaander onderzoekt documentairemaker Peter Entell waarom Oekraïne, het land van zijn voorouders, zo vaak in oorlog is verwikkeld.

Machines (India/Duitsland/Finland) van Rahul Jain
Dit bezwerende, ritmische portret van de dagelijkse arbeid in een textielfabriek in India ziet er betoverend fraai uit, maar legt tegelijk pijnlijke misstanden bloot.

Miss Kiet’s Children (Nederland) van Petra Lataster-Czisch en Peter Lataster
Het bewogen eerste jaar van een klasje migrantenkinderen op een Brabantse basisschool, waar ze Nederlands leren, vrienden maken en trauma’s verwerken onder juf Kiets bezielende leiding.

Mogadishu Soldier (Noorwegen/Finland/Denemarken) van Torstein Grude
Door soldaten gefilmd, eerlijk en onthullend kijkje achter de schermen van de VN-vredesmissie in Somalië.

Nowhere to Hide (Noorwegen/Zweden) van Zaradasht Ahmed
Beklemmend ooggetuigenverslag van een Iraakse verpleegkundige en familievader die moet vluchten als zijn woonplaats in handen valt van IS.

Still Tomorrow (China) van Jian Fan
De pijnlijk openhartige Xiuhua Yu – spastisch, boerin, ongelukkig getrouwd – wordt gevolgd in het jaar waarin ze doorbreekt als dichter. Lost de roem haar problemen op?

What We Have Made (Frankrijk) van Fanny Tondre
Fraai en warm portret van een enorme bouwplaats waar duizenden mannen tussen hijskranen, betonmolens en collega’s lange werkdagen maken en lief en leed delen.

You Have No Idea How Much I Love You (Polen) van Pawel Lozinski
Van nabij gefilmde, pijnlijke en boeiende sessies bij een psychotherapeut. Via verwijten, verdriet en woede ontstaat langzaam toenadering tussen een moeder en dochter.



Share |

Gerelateerde artikelen