Meriem Bennani winnaar van de Eye Art & Film Prize 2019

5 april 2019, 10:25 | Jeroen

Merien Bennani is donderdag 4 april uitgeroepen tot winnaar van de Eye Art & Film Prize 2019 tijdens een feestelijke plechtigheid in Eye Filmmuseum in Amsterdam. Met de prijs, waaraan een bedrag van £ 25,000 is verbonden, kan Bennani nieuw werk creëren. De kunstenaar ontvangt de prijs voor haar ‘inventieve manier van film maken en de manier waarop ze het documentaire genre weet uit te dagen en surreëel weet te ontregelen’ aldus juryvoorzitter Sandra den Hamer, directeur Eye Filmmuseum.

De Eye Prize, een initiatief van Eye Filmmuseum en het Paddy & Joan Leigh Fermor Arts Fund, heeft als doel jaarlijks een kunstenaar of filmmaker te ondersteunen wiens werk op een buitengewone wijze heeft bijgedragen aan nieuwe ontwikkelingen op het grensvlak tussen kunst en film.

De in New York woonachtige Meriem Bennani werd gekozen uit een lijst van genomineerden die door de internationale adviesraad aan de jury was voorgedragen. Meriem Bennani (Rabat, Marokko, 1988) is een grensverleggende videokunstenaar die in haar installaties en films nieuwe digitale technieken inzet om het publiek te betrekken in haar verhalen.

Hightech idioom

Bennani is tot winnaar van de Eye Art & Film Prize uitverkozen vanwege haar bijdrage aan het ontwikkelen van nieuwe manieren om film te maken en te presenteren. Ze weet als geen ander hedendaagse onderwerpen – en taboes – op het gebied van gender, identiteit, migratie, biotechnologie of religie te vertalen in een hightech idioom van augmentend reality met inventieve 3D-animaties, installaties en environments.

Opvallend is de lichte, vaak absurd-humoristische toets, soms met een magisch-realistische ondertoon, waarmee Bennani haar onderwerpen tot leven brengt; ze daagt de kijker uit om zijn aannames, kijkgewoontes en cultureel-politieke oriëntatie te toetsen en te herijken, maar nooit op een dwingende, gelijk hebberige manier.

Multimedia-installaties

De kunstenaar, die zowel in Parijs als in New York studeerde, trekt de laatste jaren de aandacht met spraakmakende multimedia-installaties, video’s en tekeningen. Haar werk is een representatie van de Noord-Afrikaanse cultuur, en richt zich op ontheemding van migranten en de gevolgen van de digitale revolutie voor de manier waarop de werkelijkheid ervaren. Met name de wereld van de snelle commercial, reality-tv en de verhalende documentaire heeft Bennani’s aandacht.

Zo voert de kunstenaar in de fake tv-realityshow Fardaous Funjab (2014) een designer ten tonele die campy, ironische ontwerpen maakt voor de hijab; de video-installatie FLY (2017) is een gelaagde choreografie van gefragmenteerde beelden waarin een vlieg (3D-animatie) door Bennani’s geboortestad zoemt, in gesprek raakt met de familieleden van de kunstenaar en af en toe uitbarst in een compleet vervormde versie van Rihanna’s song ‘Kiss It Better’. In haar meest recente installatie Party on the CAPS (2018) is de hoofdrol weggelegd voor de prettig gestoorde krokodil Fiona; het reptiel vertelt over het leven op het imaginaire eiland CAPS, een vluchtelingenkamp voor illegalen die tijdens hun teleportatie – vliegtuigen zijn passé – zijn onderschept.

Bennani presenteert haar werk in grote, ruimte-vullende installaties. De bezoeker bevindt zich te midden van zeer precies geplaatste schermen en enorme sculpturale elementen, waarop zij door middel van nauwkeurige ‘mapping’ haar beelden projecteert, waardoor hij ondergedompeld wordt in een kleurrijke, overrompelende beeldenstroom.

Stem van een generatie

Namens de jury zei Sandra den Hamer, directeur van Eye Filmmuseum en voorzitter van de Eye Art & Film Prize het volgende:

‘Het visueel overweldigende werk van vooruitstrevend videokunstenaar Meriem Bennani toont haar inventieve manier van film maken: door ‘mapping’ – het passend maken van een projectie op afwijkende oppervlakken – en het toevoegen van beeld en geluid herprogrammeert ze haar oorspronkelijke materiaal en geeft het een nieuwe betekenis. Met deze speelse stijl van digitale vervorming en surreële ontregeling daagt ze niet alleen de traditionele documentaire vorm uit, maar benadert ze vaak gevoelige onderwerpen met onverwachte humor en frisheid. Dat maakt Bennani tot een belangrijke stem van haar generatie.’

Meriem Bennani ontving de Eye Art & Film Prize tijdens het jaarlijkse Eye Filmbal. Haar werk was onder meer te zien in MoMA PS1, Art Dubai en Centre d’Art Contemporain Genève (Biennale de l’Image en Mouvement).

Eye Art & Film Prize

De Eye Art & Film Prize werd in 2015 ingesteld ter ondersteuning en promotie van een kunstenaar of filmmaker die kunst en film samenbrengt en zich daarbij onderscheidt in conceptueel vermogen, verbeeldingskracht en artistieke kwaliteit. Met de jaarlijkse prijs van 25.000 Britse pond kan nieuw werk worden gerealiseerd. De eerdere winnaars waren Hito Steyerl (2015), Ben Rivers (2016), Wang Bing (2017) en Francis Alÿs (2018).

Eye Filmmuseum

Eye Filmmuseum, het nationale museum voor film en het bewegend beeld, zet zich in om het grensgebied tussen kunst en film te verkennen – zowel wat betreft historische als hedendaagse trends. Het doet dit in een breed programma van tentoonstellingen, filmvertoningen, evenementen, lezingen en symposia.

Onder de vele kunstenaars/filmmakers aan wie een speciale tentoonstelling werd gewijd bevinden zich Isaac Julien, Yang Fudong, Oskar Fischinger, The Quay Brothers, João Maria Gusmão & Pedro Paiva, Fiona Tan, Anthony McCall, Rosa Barba, Douglas Gordon, Melanie Bonajo, Nicolas Provost, Ryoji Ikeda en William Kentridge. Eye heeft daarnaast ook een internationale reputatie als kennis- en expertisecentrum op het gebied van filmrestauratie, onderzoek en educatie.

Het PJLF Arts Fund

Het PJLF Arts Fund werd in 2011 opgericht om kunstenaars, schrijvers, filmmakers en musici te ondersteunen. Patrick Leigh Fermor (1915–2011) was een gevierde Britse auteur die zich samen met zijn vrouw, de fotograaf Joan Eyres Monsell (1911–2003), actief inzette voor de kunsten. De archieven van beiden zijn ondergebracht bij de National Library of Scotland in Edinburgh.

Jury Eye Art & Film Prize 2019

Sandra den Hamer, voorzitter (Nederland) | Directeur, Eye Filmmuseum
Agnès B. (Frankrijk) | Modeontwerper & Kunstverzamelaar en mecenas
Solange Farkas (Brazilië) | Directeur en curator van Associação Cultural Videobrasil
Andrea Lissoni (Italië/Verenigd Koninkrijk) | Senior curator, International Art (Film), Tate Modern
Aernout Mik (Nederland) | Kunstenaar
Olivia Stewart (Verenigd Koninkrijk/Italië) | Curator PJLF Arts Fund / producent / Scenarioschrijver
Apichatpong Weerasethakul (Thailand) | Filmregisseur

Internationale adviesraad Eye Art & Film Prize 2019

Jaap Guldemond, hoofd adviesraad (Nederland) | Directeur tentoonstellingen, Eye Filmmuseum
Simon Field (Groot-Brittanië) | Producent
Nalini Malani (India) | Filmmaker, kunstenaar
Sarah Perks (Groot-Brittanië) | Artistiek directeur HOME | Professor Beeldende Kunst, Manchester School of Arts
Susanne Pfeffer (Duitsland) | Director, Curator Fridericianum Kassel
Rachel Spence (Groot-Brittanië) | Kunstschrijver, dichter
Cuauhtémoc Medina (Mexico) | Curator, journalist, kunsthistoricus



Share |

Gerelateerde artikelen