Recensie: The Tobacconist

23 september 2020, 22:31 | Jeroen

Een leuke film over het lief en leed van een tiener tegen de achtergrond van het opkomende fascisme in Oostenrijk. Met als interessante bijkomstigheid de relatie tussen de tiener en de wereldberoemde Joodse neuroloog Sigmund Freud.

De moeder van de zeventienjarige Franz (Simon Morzé) stuurt hem door geldgebrek naar Wenen. Daar zal hij in de leer gaan bij sigaren handelaar Otto Trsnjek (Johannes Krisch). Vaste klant van de tabakswinkel Sigmund Freud (Bruno Ganz) geeft Franz het advies op zoek te gaan naar de liefde in plaats van er alleen naar te verlangen.

Franz laat er geen gras over groeien. Op een lokaal feest ontmoet hij Anezka (Emma Drogunova). Deze Boheemse verleidelijke dame windt Franz binnen een avond om haar vinger. Hij is hopeloos verliefd en zij lijkt vooral plezier te willen maken. Ook zijn inmiddels goede vriend Sigmund Freud kan hem geen goede raad geven als het om vrouwen gaat lijkt het. Hij raakt steeds meer gefrustreerd en volgt haar uiteindelijk naar een bar waar hij haar naakt ziet dansen en met een ander naar huis ziet gaan. Wanneer hij haar confronteert kleineert zij hem.

In de bar ziet hij naast de naakt dansende Anezka, een politiek beladen act. Een persiflage op fascist Adolf Hitler. De Duitse Bondskanselier van Oostenrijkse afkomst. Zijn leermeester Otto is helder in zijn overtuiging dat de Nazi’s tuig zijn. Dit komt hem, wanneer de Nazi’s de macht komen, duur te staan. Zijn goede vriend Sigmund Freud is gedwongen het land te verlaten door zijn Joodse achtergrond. Franz blijft in de ban van Anezka, maar zij kiest als opportunist voor de Nazi’s. Voor Franz het teken om zijn keus te maken en in opstand te komen. Wat er met Franz vervolgens zal gebeuren is voorspelbaar, maar we zullen het nooit zeker weten.

Geen zwaar drama en geen typische ‘coming of age’ film. Een mix ervan. Ik vind het een film met herkenbare momenten en een geschiedkundige en interessante achtergrond. Voor je het weet is de film voorbij. Dat betekent voor mij vaak dat het een leuke film was. Ik zou zeggen kijk de film zelf en oordeel.

Maak bij ons kans op vrijkaarten voor de film. Klik hier