IDFA 34ste editie

1 november 2021, 15:08 | Jeroen

Vandaag onthulde IDFA’s artistiek directeur Orwa Nyrabia de openingsfilm waarmee de 34ste editie van het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) op 17 november aftrapt: de Nederlandse film Four Journeys van Louis Hothothot (Louis Yi Liu). Daarnaast maakt IDFA de titels bekend voor de International Competition, de Envision Competition, IDFA DocLab Competition for Immersive Non-Fiction en de IDFA DocLab Competition for Digital Storytelling. Ook zijn de genomineerde films bekend voor Best First Feature, Best Dutch Documentary en voor de Beeld en Geluid IDFA ReFrame Award for Best Creative Use of Archive. Hiermee is het hele programma van 264 titels bekend.

Openingsfilm

IDFA 2021 opent met de wereldpremière van de Nederlandse film Four Journeys van Louis Hothothot (Louis Yi Liu). Het is een intens persoonlijke debuutfilm over de destructieve invloed van de in 1979 ingevoerde eenkindpolitiek op een Chinese familie. Louis Yi Liu werd in 1986 in China geboren als illegaal tweede kind. Als straf kregen zijn ouders een enorme boete en kon zijn vader een carrière wel vergeten. Louis vertrok als twintiger naar Amsterdam. Vijf jaar nadat hij zijn ouders en zus voor het laatst heeft gezien, zoekt hij hen op om de familiegeschiedenis te ontrafelen. Met de camera als een soms intimiderend wapen dwingt Louis zijn ouders om hun traumatische verleden onder ogen te zien. Four Journeys laat op poëtische en essayistische wijze zien wat familie eigenlijk betekent en hoe de dynamiek binnen een familie kan veranderen. Hothothot doet dit in zijn film door een complexe en genuanceerde stroom aan beladen herinneringen en pijnlijke momenten.

Nederlandse filmselectie

Dit jaar presenteert IDFA een bijzonder sterke lineup van Nederlandse (co)producties. De films kenmerken zich door een internationale reikwijdte, zowel in stijl als in thema, zonder daarbij het persoonlijke en eigene uit het oog te verliezen. Veel Nederlandse makers onderzoeken dit jaar de roots van zichzelf of van hun protagonist. Niet alleen Louis Hothothot (Louis Yi Liu) met de openingsfilm Four Journeys , maar ook makers als Salvador Gieling met Lessons for Luca en Letter to San Zaw Htway van Petr Lom. Daarmee staan deze films in de voetsporen van de Nederlandse klassieker Amsterdam Global Village, Johan van der Keukens epische portret van multicultureel Amsterdam dat dit jaar op IDFA het 25-jarig bestaan viert als onderdeel van het focusprogramma unConsious Bias.

Verder presenteert IDFA-veteraan Oeke Hoogendijk (Het nieuwe Rijksmuseum, Mijn Rembrandt) maar liefst twee nieuwe films: The Treasures of Crimea, over het juridische steekspel rondom een geleende kunstcollectie uit de Krim waar het Amsterdamse Allard Pierson Museum in verstrikt raakte, en Housewitz, waarin Hoogendijk een persoonlijk en indringend portret van haar moeder schetst. Vrouwelijke Nederlandse makers zijn dit jaar sterk vertegenwoordigd op IDFA. Naast Oeke Hoogendijks films vertoont IDFA ook nieuw werk van Bianca Stigter (Three Minutes – A Lengthening), Aliona van der Horst (Turn Your Body to the Sun), Eliane Bots (In Flow of Words), Maasja Ooms (Jason) en Cindy Jansen (Prince of Muck).

“De filmmakers die hun werk op de 34ste editie van IDFA presenteren, komen uit meer dan 80 landen,” zegt Orwa Nyrabia, artistiek directeur van IDFA. “Hun werk laat zien hoe artistieke vrijheid, moed en betrokkenheid met de wereld via een verscheidenheid aan talen, stijlen en perspectieven kan worden weergegeven. De documentairewereld laat zien dat het toekomstbestendige kunst kan voortbrengen die onomwonden open, divers en continu in beweging is. Zowel IDFA’s nieuwe programmastructuur als de activiteiten voor professionals zijn een uiting van deze verandering. Vandaag presenteren we een programma dat de terugkeer naar de bioscopen meer dan waard maakt.”

International Competition

De 14 titels die zijn geselecteerd voor de dit jaar gelanceerde International Competition zijn stuk voor stuk unieke en uitgebalanceerde films die vanuit een klassiek documentairekader een breed publiek aanspreken. Tegelijk weten de films de kijker te verrassen door de unieke artistieke aanpak en visie van de makers. De geselecteerde titels hebben veelal een vastomlijnd uitgangspunt en een heldere structuur, waarbij de makers met vakmanschap het intieme en persoonlijke weten te verheffen tot toegankelijke universele films. Elke film stelt een eigen tijd en ruimte centraal, maar gezamenlijk tonen de 14 titels een wereld waar menselijke eigenschappen als opgroeien, gevoel voor schoonheid en de wil tot overleven de gemeenschappelijke deler vormen.

Envision Competition

De focus bij de 15 titels die zijn geselecteerd voor de dit jaar gelanceerde Envision Competition, ligt op een meer gedurfde vorm waar makers met hun films de werkelijkheid doorkruisen en daarbij alle mogelijke randen van de documentairekunst opzoeken. De selectie is een vrijgevochten staalkaart van films die visiegedreven zijn en wars van conventies de definitie wat de documentaire is of kan zijn ter discussie stelt en herdefinieert in een continue zoektocht naar vorm en stijl. Enkele films uit de selectie gaan op persoonlijke en gestileerde wijze de confrontatie aan met trauma’s. Andere titels laten met filmische middelen zien hoe voorwerpen een weerslag kunnen vormen van iemands persoonlijke zoektocht. Rode draad in de films is de baanbrekende wijze waarop makers het onzichtbare blootleggen en het onderdeel maken van hun eigen creatieve ontdekkingstocht.

IDFA DocLab Competition for Immersive Non-Fiction

Tien projecten van de meest gerenommeerde immersieve en interactieve kunstenaars zijn geselecteerd voor de IDFA DocLab Competition for Immersive Non-Fiction. De geselecteerde werken laten zien hoe het artistieke potentieel van nieuwe technologiën ultiem wordt benut voor het vertellen van verhalen, variërend van adembenemende ervaringen via headsets die een blik in de kunstenaarspsyche geven, tot robotinstallaties die je smaakpapillen prikkelen en filmische werken die de scheidslijn tussen documentaire cinema en VR-installaties doen vervagen. De competitie omvat projecten die zintuigen stimuleren, die een collectieve performance in mystieke cyberspace creëren en projecten die je in de buitenlucht juist terug in contact met de natuurlijke wereld brengen.

IDFA DocLab Competition for Digital Storytelling

De tien projecten die voor de IDFA DocLab Competition for Digital Storytelling zijn geselecteerd, laten zien dat het maken en vertellen van verhalen die iets zeggen over deze tijd op oneindig veel verschillende manieren vorm kan krijgen. Alle werken begeven zich in liminale ruimtes tussen documentaire en fantasie en tussen het ego en het gemeenschapsgevoel. Door gebruik te maken van alledaagse media en gebruiksvoorwerpen als het Internet, de smartphone of de gameconsole laten de werken je met andere ogen kijken naar de ogenschijnlijk bekende wereld om ons heen.

Naast deze twee DocLab competities kondigt IDFA ook de tien projecten aan die geselecteerd zijn voor de IDFA DocLab Spotlight sectie, waaronder een aantal van de beste interactieve en immersieve projecten van het afgelopen jaar, full-dome films en een unieke filmische beleving in Tuschinski 1.

Cross-sectie awards

De films die door de IDFA-programmeurs zijn genomineerd voor één van de nieuwe cross-sectie awards zijn nu bekend. Drie internationale jury’s verkiezen uit de International en Envision Competition en uit de secties Luminous en Frontlight de winnaars van de IDFA Award for Best First Feature, de IDFA Award for Best Dutch Film, en de FIPRESCI Award. Verder kiest een internationale jury uit het hele programma de winnaar van de Beeld en Geluid IDFA ReFrame Award for Best Creative Use of Archive.

Over IDFA

De 34ste editie van IDFA vindt weer fysiek plaats in Amsterdam, met films en talks in de filmzalen, immersieve en interactieve installaties door de hele stad en een uitgebreid programma voor professionals. Uiteraard geven we de hoogste prioriteit aan de RIVM-richtlijnen om alle bezoekers en deelnemers op verantwoorde wijze een mooie editie te laten beleven. We nodigen graag alle filmliefhebbers, industry professionals, partners en andere gasten uit om samen met ons in Amsterdam het festival te vieren. De kaartverkoop voor vrienden en geaccrediteerde gasten start op 1 november om 15.00 uur.

De algemene kaartverkoop start op 3 november om 15.00 uur.
IDFA’s competitieprogramma wordt gesponsord door Ammodo.
De Award for Best Dutch Documentary is mogelijk gemaakt door het Vevam Fonds
UnConscious Bias wordt gesponsord door VSBfonds

IDFA DocLab wordt mogelijk gemaakt door Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, CLICKNL, Gieskes-Strijbis Fonds, Nederlands Filmfonds, Vlaams Audiovisueel Fonds, VIVE, VIVEPORT, A-Lab, en de Dikke Vrienden+.



Share |

Gerelateerde artikelen