Film: Alfred Hitchcocks Blackmail met live muziek

30 november 2022, 21:53 | Jeroen

Een charmante schurk, een gruwelijke moord, een achtervolging door het British Museum, slimme plotwendingen, bedrog… Hitchcocks suspense-klassieker bevat alle essentiële ingrediënten die zijn films daarna kenmerkten. Met een nieuwe soundtrack die live wordt uitgevoerd.

Hitchcocks laatste stille film Blackmail werd ook zijn eerste geluidsfilm toen de Wardour-studio’s hem opdracht gaven de film opnieuw te maken met behulp van de net uitgevonden geluidstechnologie. De allereerste Britse geluidsfilm, Blackmail, werd een enorme internationale kassahit en opende de deuren van Hollywood voor de jonge regisseur die, zoals iedereen weet, een van de grootste regisseurs in de filmgeschiedenis werd.

De stille versie van Blackmail is altijd door de critici gezien als de betere film, en heeft de laatste jaren een reputatie opgebouwd als een van de grootste Hitchcock-films, met zijn messcherpe plot en furieus tempo.

Gloednieuwe soundtrack

Het James Whale Orchestra bundelt de krachten met het Utrechtse Postland Ensemble om een gloednieuwe soundtrack te spelen in de stijl van de klassieke Hitchcock-films. Geïnspireerd door Vertigo- en Psycho-componist Bernard Herrmann, combineert de nieuwe soundtrack live solisten met een uniek virtueel orkest van samples en tal van geluidseffecten om de illusie van een groot filmorkest te creëren.

Blackmail toert door Nederland met optredens in Eye, Leiden International Film Festival, Concertgebouw Nijmegen, Sounds of Silence Festival en vele andere podia.

James Whale Orchestra: Oliver Parr (compositie en cello), Panayiotis Ioannou (samples). Postland Ensemble: Jana Machalet (fluit), Lars Wouters van den Oudenweijer (klarinet) en Jelte van Andel (contrabas) met gastartiesten Martin de Ruiter (bandoneon), Jellantje de Vries (viool) en Marianna Soroka (percussie).

ONDERDEEL VAN EYE ON SOUND

Met Eye on Sound focust Eye op de bijzondere relatie beeld en geluid. Verwacht live muziek bij stille films, live optredens van bandjes van nu bij klassiekers van toen, splinternieuwe scores bij films uit de veelzijdige Eye-collectie en bijzondere aandacht voor de vaak veronachtzaamde kunst van het sounddesign.



Share |

Gerelateerde artikelen