Muziekverkoop stijgt, maar de industrie blijft klagen
16 januari 2011, 23:29 | Jeroen
Uit cijfers van The British Recorded Music Industry blijkt dat de verkoop van muziek online enorm is gestegen ten opzichte van de jaren ervoor. De verkoop van singles steeg van 5,8 miljoen in 2004 naar 160 miljoen in 2010 en albums van 2,8 miljoen in 2006 naar 21 miljoen in 2010.
Het eerste wat opvalt is hoe in het artikel van de BPI de 7% daling van digitale en fysieke albums wordt genoemd, met als voornaamste oorzaak: illegaal donwloaden. Iets waar de muziek industrie geen rekening mee lijkt te houden is dat de CD een langzame dood aan het sterven is voor het grote publiek en dat digitale muziek het medium is waar de massa gebruik van maakt. Fysieke aankopen van CD’s is iets dat ook voor het gros van de mensen in mijn eigen omgeving helemaal geen voorkeur meer heeft. Muziek wordt immers via laptop’s, smartphones en MP3 spelers geluisterd. Daarbij groeien legale online diensten als Spotify en het minder legale Groovesharke in populariteit.
Spotify heeft wereldwijd al 7 miljoen gebruikers sinds de oprichting in 2006 en door veel media aandacht zal dit alleen maar toenemen. Daarbij is het business model er op gericht mensen aan een betaalde, reclame vrije, account te helpen en zo weer inkomsten richting de muziek industrie te laten stromen.
De muziek industrie blijkt maar weer eens een mastodont te zijn en niet te begrijpen dat het oude model van fysieke verkoop van muziekdragers verleden tijd is en gaat door te gaan met klagen hierover, terwijl het simpelweg de evolutie van het media rond muziek is.
De ondergang van de album verkoop kan ook toegeschreven worden aan het gegeven dat als je een paar nummers leuk vindt, je niet meer een heel album hoeft te kopen. Deze trend is ook terug te zien in de cijfers van de BPI: In 2010 verkocht de Britse muziek industrie 161.8 miljoen singles (digitaal en fysiek) ten opzichte van 66.9 miljoen in 2006.
Als kind van de jaren 80 had ik een paar singles op vinyl, maar bergen met cassette bandjes, vandaag de dag is het cassette bandje vervangen door peer2peer downloaden en is het beklag van de muziek industrie vooral daar op gericht. Alleen blijkt uit Brits en Noors onderzoek dat mensen die illegaal downloaden ruim twee keer zoveel uitgeven (€85 in 2009) aan legale muziek dan mensen die dat niet doen (€36), maar dat wordt voor het gemak weggelaten in het verslag van de BPI en in bijvoorbeeld het artikel van de Televaag: “Piraterij nekt muziekverkoop” (6 januari 2011).
Mijn conclusie blijft dat (illegale) verspreiding van muziek altijd zal blijven bestaan en de toename van streaming diensten alleen maar toe zal nemen en niet allen negatief belicht hoeft te worden. Dit mogelijk illegale verspreiden van muziek stimuleert immers ook de kennis van en interesse in (nieuwe) muziek. Alleen de liefhebbers en verzamelaars zullen nog een fysieke kopie in huis willen hebben (om deze thuis vervolgens direct te rippen naar MP3). De muziekindustrie zou eens moeten stoppen met klagen en zich nog veel meer moeten richten op de toekomst in plaats van naar het verleden te kijken.
