Knap spel voor een underdog

16 maart 2011, 21:28 | Jeroen

MC Producties presenteert Topdog/ Underdog een theaterstuk van Amerikaanse schrijfster Suzan-Lori Parks. Het stuk was in 2002 een groot succes op Broadway. Topdog/ Underdog is een bittere komedie over twee broers, Lincoln en Booth. Beide zijn straat-hosselaars zonder geld die opzoek zijn naar wie ze zelf zijn en opzoek naar wat de toekomst te bieden heeft. 

MC is een productiehuis en theater voor nieuwe verhalenvertellers en zit gevestigd in Amsterdam. De theatermakers en schrijvers die samenwerken met MC hebben een grenzeloze binding met de stad en cultuur en bewegen zich op verschillende disciplines.

In Topdog/ Underdog wordt de rol van Lincoln gespeeld door cabaretier en stand-up comedian Eric van Sauers, Neerlands Hoop winnaar cabaretprijs van de VSCD in 2005 en kreeg voor zijn laatste programma Ridder, onlangs een Poelifinario nominatie. Acteur en theatermaker José Montoya (o.a. gespeeld bij Het Toneel Speelt en Siberia) speelt de rol van Booth.

Topdog/ Underdog omvat verschillende lagen die diep in de Afro-Amerikaanse cultuur wortelen. Gecombineerd met symboliek, erflast en het harde leven van broers Booth en Lincoln. Zo zijn de twee broers als grap door hun vader vernoemd naar president Abraham Lincoln, die in 1863 de slavernij in de VS afschafte, en naar zijn moordenaar John Wilkes Booth, die hem in 1865 tijdens een toneelvoorstelling doodschoot. Het verhaal speelt zich af in het appartement van Booth waar Lincoln tijdelijk logeert. Het toneelbeeld: een bed, kast, tv een tafel van kratten en gitaar in één luie stoel vormen onder andere het decor. Het mooie is dat het allemaal op een platform staat dat gedurende de voorstelling meedraait per scene. Dit geeft de voorstelling een extra dimensie en wordt het heel speels.

Het stuk begint met de introductie van het kaartspelletje dat lijkt op balletje-balletje. “Pak je rood tel je je winst, is het zwart krijg je niks. Twee keer zwart is twee keer niks”. Booth houdt zich bezig om zijn techniek van het kaartspel te verfijnen, waarmee hij uiteindelijk door oplichting geld kan verdienen. Al gauw vertelt het verhaal dat oudere broer Lincoln de meester hosselaar was en altijd boven zijn broer stond. Ook na de scheiding van hun ouders en de moeilijke tijden, zorgde Lincoln altijd voor hem. 



De scènes wisselen snel af met het heden en verleden, over hun jeugd en de stuk gelopen relatie van hun ouders en het leven wat ze nu leven. De geschiedenis wordt al snel duidelijk en de vertolking hiervan op het toneel wordt bijna perfectionistisch gespeeld. De combinatie van humor van Eric (Lincoln) en tragiek die José (Booth) vertolkt geven de juiste emoties aan de karakter in het stuk. Booth probeert zijn broer Lincoln over te halen weer te gaan hosselen en hem in een richting te duwen waarin hij zichzelf weer kan zijn. Na het ontslag van Lincoln lijken ze dichter naar elkaar toe te groeien. Alleen weet Lincoln daar geen houding in aan te nemen. Al snel begin je als kijken door te hebben wat het lot is van een van de broers. Als Booth op een moment een pistool onder zijn kussen vandaan haalt kan je er vanuit hoe dit zal aflopen. Qua timing in het stuk had dit moment wel iets later mogen gebeuren. Wellicht een aandachtspuntje voor de regisseur van MC?

Het drama volstrekt, en wordt gespeeld, zoals het boek geschreven is wat een goed verhaal is en blijft. Daar kan je niet om heen. Het is en blijft een kwestie van de vertolking van de scènes door de acteurs. Dat blijft moeilijk omdat elke scene moet tellen en je als kijker moet kunnen inbeelden dat dit een waar gebeurt verhaal zou kunnen zijn. Het is geen Broadway, maar het is wel zeker de moeite waard. Ook is het juist mooi dat we in Nederland nog mogen genieten van toneel in deze vorm. Tevens vindt ik het een dappere stap van een cabaretier en theatermaker om deze twee rollen te spelen.

De voorstelling speelt tot 21-5-2011 in diverse theaters door het land. Voor de volledige speellijst kijk je hier.



Share |

Gerelateerde artikelen