Recensie: New Moves

4 juli 2015, 08:58 | Jeroen

Dansers van het Nationale Ballet die choreografieën hebben gemaakt die vervolgens gedanst worden door de collega’s van datzelfde Nationale Ballet. Dat is de opzet van het avondvullend programma New Moves. De hele avond wordt door ze geproduceerd en verzorgd. Van de techniek tot het maken van het programmaboekje.

Elf choreografieën op één avond. Leuk zo’n shorts programma. Daar zit altijd wel wat moois bij. En we worden niet teleurgesteld!

Opvallend is de dramatische muziek waar, vooral de eerste helft, iedereen voor kiest. Wat gedurende de avond soms mist is de beleving van de muziek door zowel dansers (voel je de muziek?) als choreografen (waarom deze dans op deze muziek?). Het is mij niet altijd duidelijk of het aan dansers of choreografie ligt. Voor een danser als Miles Pertl maakt het niet uit wat hij danst. In Stranger van Wolfgang Tietze laat hij iedereen ademloos achter.

Een stuk waar dat ook niet voor geldt is Moments van Matthew Pawlicki-Sinclair. Houdt deze choreograaf in de gaten! Mooi verbeeldt hij de verschillende relaties die een man heeft met drie opeenvolgende vrouwen. Iedere relatie verloopt weer anders en laat een ander stuk van de man zien.

Soms overheerst de muziek en vergeet je naar de dansers te kijken. Zoals in bijvoorbeeld Wild is the wind van Maria Chugai waar het gelijknamige nummer (dat ik zelf vooral ken van David Bowie) live wordt gezongen. Of in Revolving doors van Bastiaan Stoop dat begeleid wordt door een hang drum. Mooie voorstellingen allebei die ik graag nog eens zou zien. Al is het maar omdat ook hier Miles Pertl danst. Gelukkig eindigt de avond met een stuk van hem als choreograaf. Meteen een van de meestbelovende talenten, ook als choreograaf. Hij weet te verrassen en het lijkt hem meer te gaan om plezier en creativiteit dan om perfecte dans.

Erg gelachen om Number 6, Waltz-ish van Milena Sidorova. Een dronken man in pak die bijna John Cleese evenaart met zijn ‘silly walks’ en zijn benen in knopen kan dansen waar je niet meer ziet waar ze beginnen en eindigen. In Number 8, Waltz-ish komt hij weer terug als bruidegom, nog steeds dronken. Een grappig duet vol vallen en opstaan volgt.

Voor vanmiddag en vanavond zijn er nog kaarten. Koop ze hier



Share |

Gerelateerde artikelen