Festival: Spring

27 april 2023, 16:48 | Jeroen

Op 18 mei opent de elfde editie van SPRING met de bekende Oekraïense band DakhaBrakha, Ingrid Berger Myhre en Chris Salter. Vanaf dan kan het publiek zich tien dagen lang laten inspireren door vernieuwend, urgent en cutting edge werk uit binnen- en buitenland; maar liefst 25 verschillende producties staan op het programma, waarvan het meeste nooit eerder in Nederland te zien is geweest. SPRING presenteert een mix van gevestigde en jonge makers in de theaters, op onverwachte plekken en de openbare ruimte van de stad Utrecht van 18 t/m 27 mei.

Beeld: A Plot / A Scandal. Foto door Rachel Israela Scheidt.

OPENINGSAVOND 18 MEI

SPRING regular Ingrid Berger Myhre verzorgt de kick-off van het festival met de wereldpremière van Spelling Spectacle, een dansvoorstelling voor taalliefhebbers over hoe onlogisch logica kan zijn. Het daaropvolgende concert van DakhaBrakha, een band ontstaan in het DAKH theatre center in Kyiv, is een verslag vanaf de frontlinie, evenals een boodschap van verzet en hoop, een verlangen naar vrijheid en liefde en verdriet om de dood – allemaal onderwerpen waar de traditionele Oekraïense cultuur vol van is. Als festival dat veel reflecteert op de staat van de wereld vindt SPRING het belangrijk te openen met de stem van Oekraïne. In de voortuin van de Stadsschouwburg Utrecht creëert SNN #2: Light/Space/Prop, de kunstinstallatie van 2023 festival fellow Chris Salter, een meeslepende licht- en geluidservaring en een eerbetoon aan technologie in dienst van de kunst.

VEELHEID AAN STEMMEN

Als belangrijke waarde voor het festival van 2023 noemt artistiek directeur Grzegorz Reske: “We hebben dringend ruimtes nodig waar verschillende perspectieven elkaar ontmoeten en naast elkaar bestaan. We willen dat SPRING een plek is waar onze realiteit zich manifesteert in een verscheidenheid aan vormen, via stemmen die niet altijd worden gehoord in onze samenleving. Wij geloven dat kunstenaars een veelheid aan stemmen kunnen brengen en streven ernaar om die te laten horen en resoneren bij ons publiek.”

Zo zijn er dit jaar bekende en minder bekende stemmen. Veel geziene makers bij SPRING zijn Julian Hetzel, die met zijn SPAfrica de perverse kanten van de water-industrie en de impact op onze samenleving onthult, en Dries Verhoeven, die in zijn Dear Beloved Friend, een live filmvoorstelling presenteert, rechtstreeks vanuit Nollywood, het centrum van de Afrikaanse filmindustrie. Voor het eerst te zien bij SPRING zijn choreograaf Ligia Lewis, die met twee producties op het festival belangrijke vragen stelt over de koloniale geschiedenis en het huidige beeld ervan in ons collectief geheugen, en de Noorse maker Harald Beharie, die het publiek met Batty Bwoy een directe confrontatie biedt met het queer lichaam op het toneel. Alle vier deze makers reflecteren met hun werk op wat Reske noemt “black body, white gaze”, een thema waarover tijdens het uitgebreide randprogramma van SPRING gesproken zal worden.

Het niet-normatieve lichaam en het thema zorg zijn andere terugkerende thema’s, onder andere in de in Duitsland bekroonde voorstelling SCORES THAT SHAPED OUR FRIENDSHIP van Lucy Wilke, Pawel Duduś en Kim Ramona Ranalter, over de worsteling om te leven in een wereld van normativiteit, en Landing on Feathers van Jija Sohn, waarin wordt gereflecteerd op hoe lichaamsgerichte zorgpraktijken onze relaties met onszelf en anderen beïnvloeden.

NIET-NEDERLANDSE MAKERS IN NEDERLAND

Bijzondere aandacht is er in 2023 voor niet-Nederlandse makers die hebben gekozen zichzelf en hun praktijk te vestigen in Nederland. Veel van hun producties spelen zich af buiten de theaters. Zo leidt Katja Heitmann het publiek naar Utrecht Centraal met de derde editie van haar choreografisch project Motus Mori: RELIQUIEM, over het archiveren en overdragen van de beweging van een individu naar een collectief geheugen. alaa minawi’s 2048 identity in dissolution.

Wereldpremières om naar uit te kijken dit jaar: naast het werk van Katja Heitmann presenteert de Australische maker Samara Hersch tijdens SPRING voor het eerst It’s Going to Get Dark, waarin intergenerationele gesprekken worden gevoerd tussen tieners en senioren, en leidt Amparo González Sola in The conspiracy of forms een feministisch ritueel, waarbij de controle over een samenleving gemaakt voor en door mannen wordt teruggenomen.

Tot slot brengt het beroemde Britse collectief Forced Entertainment haar productie If All Else Fails vlak na hun première naar Utrecht. Het festival wordt afgesloten met de Nederlandse première van MELLOWING, de nieuwste dansvoorstelling van Christos Papadopoulos in samenwerking met Dance On Ensemble.

Passe-partout en dagtickets

Tickets zijn te koop via de SPRING website, evenals de passe-partout (regulier €98, met CJP-, student-, U-pas-korting €70) en de dagtickets (regulier €47,50, met korting €40) voor de weekenddagen (20, 21, 22, 27 & 28 mei).



Share |

Gerelateerde artikelen