Recensie IFFR: Periscópio

2 februari 2014, 12:29 | Jeroen

Waarom de twee mannen die elkaar niet kunnen uitstaan samen in het appartement wonen dat de enige locatie van Periscópio is wordt ons nooit uitgelegd. De oudere man lijkt ziek te zijn, de jongere verzorgt hem, tot beider ongenoegen. Ze verlaten het appartement nooit en hebben geen contact met de buitenwereld, dus hoe ze aan eten en drinken komen, is ook een raadsel. Maar het grootste raadsel is de periscoop die halverwege de film plotseling door hun vloer steekt.

Het zijn echter allemaal raadsels die geen antwoord behoeven. Periscópio gaat over twee mannen die niet genoeg aan elkaar hebben om zich goed te gedragen. Ze ruziën zo heftig dat een moord onvermijdelijk lijkt, maar de verschijning van de periscoop verandert alles. Het biedt niet alleen afleiding; ineens kunnen ze ook gezien worden en is iemand in staat hun gedrag te beoordelen. En natuurlijk passen ze hun gedrag dan aan. Wat dat betreft hebben ze veel weg van Luciano, de hoofdpersoon uit het Italiaanse Reality, die denkt dat zijn hele leven een realityshow is geworden.

Voor de verschijning van de periscoop is Periscópio een taaie film. Je ziet alleen twee mannen zich slecht gedragen tegenover elkaar in hun grauwe appartement. Na de verschijning ontbrandt de film gelukkig. De mannen gaan helemaal los voor het denkbeeldige publiek aan de andere kant van de periscoop. Ze voeren verkleedpartijen, halve toneelstukken en een heuse Romeinse orgie op. Alles is ineens kleur en leven en hoewel het niet allemaal even begrijpelijk is – regisseur Kiko Goifman, die de film samen met een van de hoofdrolspelers schreef, zwelgt nogal in zijn eigen artisticiteit – is het wel heel leuk om te zien.

De mannen die met zijn tweeën zo ongelukkig waren vinden in de nieuwigheid van de periscoop weer enig geluk. Het geeft ze de inspiratie om hun kunstzinnige uitspattingen te organiseren. De film is wat dat betreft een aardige metafoor voor de kunst in het algemeen. Als niemand naar zijn film zou kijken, zou Goifman hem niet maken. Maar de nieuwigheid gaat natuurlijk van de periscoop af en wat moeten de mannen daarna?