And the Oscar goes to...

21 februari 2015, 17:42 | Jeroen

Morgen is het weer zover: de Oscars. Het jaarlijkse feestje van The Academy of Motion Picture Arts and Sciences. Win je zo’n beeldje ben je verzekerd van jaren goed betaald werk in de filmindustrie.

Dit jaar lijken ze al vergeven voordat de hele ceremonie van start gaat in het Dolby Theatre in Hollywood, Los Angeles. En mochten die voorspellingen realiteit worden dan kan ik daar erg goed mee leven.

Beste mannelijke -en vrouwelijke bijrol zouden dan gaan naar J.K. Simmons voor Whiplash en Patricia Arquette voor Boyhood. Simmons vind ik gewoon altijd goed acteren, hij speelt in films die ik altijd leuk vind en ondanks dat ik deze nog niet heb gezien gun ik hem de Oscar. Overigens speelt die gun factor ook bij degene die stemmen een grote factor. Dat heeft het verleden bewezen met winnaars als Forrest Gump in plaats van Pulp Fiction en Dances with Wolves in plaats van Goodfellas to name a few. Arquette was geweldig in Boyhood, deze film tip ik al sinds de zomer dus nu is het tijd om te cashen.

Beste mannelijke -en vrouwelijke hoofdrol gaan dan naar Michael Keaton voor zijn rol in Birdman en Julianne Moore voor Still Alice. Keaton maakt net als John Travolta in Pulp Fiction en geweldige comeback. Hij heeft voor de rol zijn bekende maniertjes achterwege gelaten en daar kan menig mainstream Hollywood acteur (noem Al Pacino, Robert de Nero, George Clooney, Tom Cruise, Johnny Depp en Brad Pitt) een voorbeeld aan nemen. Moore is net als Meryl Streep altijd goed. Ze dompelt zich onder in haar karakter en het lijkt haar makkelijk af te gaan.

Beste film is een nek aan nek race tussen de twee B’s. Birdman en Boyhood. Niet zo clear cut als de acteer beeldjes dus. Het hangt af van het budget die de beide studio’s in de campagne hebben gestoken, want zo werkt het. Dat de overige films, met een grote kans, niet winnen heeft te maken met de controverse rond de films. Om te beginnen American Sniper. De film verheerlijkt gewetenloos geweld. Met de aanslagen in Parijs vers in een ieders gedachte, gaat dat niet lukken. Dan The Imitation Game. Geschiedkundig niet accuraat ondanks het goede en spannende verhaal. Bij Selma was er de controverse van het omgekeerde racisme. De blanke bevolking (tevens een groot deel van de stemmers) voelde zich onjuist bejegend. Whiplash, The Theory of Everything en The Budapest Hotel waren zowiezo voor de vorm genomineerd. Als het aan mij ligt wordt het Boyhood.

De beste regisseur is altijd een vreemde wat mij betreft. Je moet het als regisseur wel erg bont maken wanneer jouw film het beste film beeldje wint en jij niet voor beste regie. Het zal dan dus of liggen aan een controverse of men moet niet kunnen kiezen en ze eerlijk willen verdelen. Alejandro G. Iñárritu voor Birdman of Richard Linklater voor Boyhood maken kans. Naar mijn weten is er geen controverse. Het lijkt een verdeling te worden. Ik ben van mening dat de beste film gemaakt wordt door de beste regisseur.

Tot slot, omdat ik het een waardevolle categorie vind, de beste animatie. Dit jaar geen clear cut winnaar. Genomineerd zijn Big Hero 6, The Boxtrolls, How to train your dragon 2, Song of the Sea en The Tale of Princess Kaguya. Ik hink op twee gedachten. The Boxtrolls is simpelweg lachen en The Tale of Princess Kaguya is prachtig gemaakt. Dan kies ik voor de laatste. Mede omdat het een Studio Gihbli film is, waar ik fan van ben, en omdat het legendarisch regisseur Isao Takahata zijn laatste film is.

Of het allemaal zo uitpakt weten we morgennacht. Ik zal niet voor de buis zitten aangezien de show vreselijk lang duurt en de gemiddelde speech niet bijster interessant. Mocht er toch een fantastische speech à la Roberto Benigni of Cuba Gooding Jr. zich voordoen zie ik die maandag wel ergens op tv.

O ja de beste buitenlandse film zal Ida of Timbuktu worden. Er is geen Nederlandse film genomineerd.



Share |

Gerelateerde artikelen