Instagram verovert Modewereld

20 september 2013, 19:00 | Jeroen

Instagram is de nieuwe muse van de mode wereld. Hoe werkt het? Jij neemt een foto en plaatst het op Instagram. Vervolgens struinen Modeontwerpers accounts af om jouw foto’s te gebruiken voor hun Mood-boards.

Er zijn tal van voorbeelden te noemen waarbij mode ontwerpers Instagram gebruiken als inspiratie. Nanette Lepore, Ferdinando Verderi (creatief directeur bij Johannes Leonardo) en Diane von Furstenberg zijn enkele die er openlijke voor uitkomen, maar er zijn er vast meer die Instagram gebruiken.

Sinds de oprichting twee jaar geleden heeft Instagram met zo’n 150 miljoen maandelijkse gebruikers (het werd vorig jaar overgenomen door Facebook voor 1 miljard), zich ontpopt als een soort visuele Twitter. Geen verrassing dus, dat het wordt uitgebuit door modelabels op elk niveau als beeldbank, een onderzoeksinstrument, een showcase voor hun spullen en nu dus een manier om in de hoofden van de consument te kijken. De enthousiaste en volhardende manier waarop modeindustrie de app gebruikt voor inspiratie en feedback belooft de oude hiërarchie van de industrie totaal op zijn kop te zetten.



Share |

Gerelateerde artikelen