Stijl: EQUALS

3 maart 2024, 18:41 | Jeroen

Equals, een vooraanstaande organisatie gericht op het bevorderen van gelijkheid en meer diversiteit op de werkvloer, introduceert hun langverwachte jaarlijkse rolmodellencampagne voor 2024, met de slogan “It Takes One to Become One.” (‘’Het begint met één om er één te worden’’)

Terug met een groter bereik en meer rolmodellen dan ooit tevoren, beoogt deze buiten- en onlinecampagne het potentieel van elke vrouw om een rolmodel te zijn uit te lichten, ongeacht leeftijd, culturele achtergrond, seksualiteit of (niet zichtbare) beperking, waarbij het belang van vertegenwoordiging wordt benadrukt om toekomstige en huidige generaties te inspireren. Door verschillende vrouwen te tonen die elk hun eigen weg naar succes hebben gebaand, wil de campagne vrouwen empoweren om hun ambities na te streven en hun unieke verhalen te vieren.

De campagne omvat meer dan honderd deelnemers en vertegenwoordigende organisaties en is uitgebreid van een Amsterdamse campagne naar een nationale, met posters die te zien zijn op zuilen en busstations in Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Almere. De steun van overheidsorganisaties is aanzienlijk toegenomen, wat wijst op een bereidheid om krachtige stappen te zetten om de genderbalans op de werkplek te verbeteren.

Volgens de benchmark van taskforce Diversiteit & inclusie is het percentage vrouwen werkzaam in de Nederlandse techsector gedaald van 21 procent naar 19 procent in het afgelopen jaar, terwijl het percentage vrouwen in tech-leiderschapsrollen op 13% blijft steken. Deze alarmerende trend onderstreept de dringende noodzaak van initiatieven zoals “it takes one to become one” om de koers om te keren en meer zichtbaarheid te creëren voor vrouwen die werkzaam zijn in de techsector, als ook leiderschapsrollen & ondernemers.

“Door de kracht van Equals’ gezamenlijke campagne inspireren en empoweren we, en banen we de weg naar een toekomst waar gelijkheid niet slechts een doel is, maar realiteit,” zegt Dieuwke van Buren, managing director bij Equals. “Het begint met één om er één te worden, — en samen herdefiniëren we het verhaal voor vrouwen in tech, leiderschap en ondernemerschap, en creëren we een meer inclusieve en rechtvaardige wereld voor huidige en toekomstige generaties. In de aanloop naar en tijdens Internationale Vrouwendag zet deze campagne allerlei vrouwen in de schijnwerpers die zich op onbekend terrein hebben begeven, obstakels hebben overwonnen en deze rollen hebben bereikt,” vervolgt zij.

Naast het vieren van individuele prestaties is Equals trots deel uit te maken van een samenwerking met gelijkgestemde organisaties zoals RightBrains, een platform en techgemeenschap voor vrouwen dat zich inzet om de genderkloof in de digitale technologie te dichten. Oprichtster van RightBrains, Geke Rosier, deelt haar enthousiasme voor deze samenwerking: “Bij RightBrains zetten we ons in om een meer inclusieve en diverse techindustrie te creëren door vrouwen de ondersteuning en middelen te bieden die ze nodig hebben om te slagen,” zegt Rosier. “Ons team is verheugd om in de Equals-campagne te worden getoond en we hopen een collectieve impact te hebben op de carrières van vrouwen.”

“Het begint met één om er één te worden” start op Internationale Vrouwendag, 8 maart 2024, en gaat door de hele maand, met een reeks evenementen, workshops en netwerkmogelijkheden ontworpen om vrouwen in tech en leiderschap te verbinden, empoweren en vieren.

Voor meer informatie over de campagne en deelname, bezoek de website



Share |

Gerelateerde artikelen