Recensie: Veel gedoe om niks

2 september 2012, 18:00 | Jeroen

Wat krijg je als je een klassieke komedie mixt met goede muzikanten en acteurs tussen het publiek? New cool Shakespeare!

Je komt binnen op het feest van Gouverneur Leonato (Peter Bolhuis), de band staat al te spelen. Wij, de gasten, staan om het ronde podium in het midden van de zaal. Het is de verjaardag van Hero (Sanne Vogel), de dochter van Leonato. Verder aanwezig wat familie en vrienden en de prins, de eregast van de avond. Wat volgt zijn liefdesintriges, roddel en onnodige conflicten. Gelukkig is er het Jacobse- en van Es-achtige bewakingsduo (Mark Kraan & Rogier in ’t Hout) dat alles in goede banen leidt!

De acteurs staan afwisselend op het balkon, het podium en tussen het publiek in. Ook de band doet daar aan mee. In het begin is het even wennen maar na een half uurtje zit ik er helemaal in. De acteurs maken geloofwaardig contact met het publiek. De muziek van New Cool Collective swingt de pan uit. De vertaling van de oude Shakespeare is hedendaags en grappig.

Een geslaagd experiment van De Utrechtse Spelen in samenwerking met New Cool Collective en hopelijk ook nog in andere steden te zien. In ieder geval tot en met 22 september in de Stadsshouwburg Utrecht.

Klik hier om kaarten te bestellen!

Much ado about nothing is als titel bekender dan het daadwerkelijke stuk van Shakespeare. Veel gedoe om niks is een komedie die een aaneenschakeling vormt van verwarrende intriges. Uit angst alleen over te blijven gaan ruim twaalf personages driftig op zoek naar aandacht en liefde. Zij laten zich leiden door roddel en opgezette intriges in plaats van door hun eigen authentieke gevoelens. Shakespeare trakteert ons bovendien op een groots gemaskerd bal, waarop iedereen zich anders voordoet dan hij werkelijk is. Er is letterlijk heel veel gedoe gaande om uiteindelijk heel erg weinig (bron: De Utrechtse Spelen)