Recensie: De Parade in Utrecht

13 augustus 2013, 10:21 | Jeroen

Vrijdag 2 augustus was het zweten in de tenten van de Parade in Utrecht. De gezellige drukke barretjes, verschillende internationale keukens en voorstellingen weer genoeg keuze voor het cultureel geïnteresseerde publiek.

Een gezellige stedelijke omgeving zorgde voor een knusse sfeer in het Moreelsepark in Utrecht. Het terrein staat vol met gezellige zigeunertentjes, eethuisjes en theatertentjes die een eigen uitstraling hadden. Het warme weer zorgde ervoor dat er genoeg gedronken werd wat de gezelligheid toejuichte. Wij hadden met ZUBB de mogelijkheid om op de late avond nog net twee voorstellingen mee te pakken en een optreden van de band F.

Tango Fight Show

De Tango Fight is een haat/liefde verhaal dat wordt verteld door een tango. De steeds heftiger wordende tango wordt uiteindelijk een spel tussen twee geliefden. Het publiek wordt ook op grappige wijze bij het spel betrokken als de dansende vrouw iemand anders probeert te verleiden uit het publiek om de man jaloers te maken. Het lijkt een strijd van liefde. Ik haat je, ik wil je omarmen. De emoties uit de liefde kent vele ritmes en melodieën en komen in deze tango naar voren. Je kunt merken dat er subliem en nauwkeurig is nagedacht over choreografie in dit spel. Hoe kort deze voorstelling ook leek te duren. De ingrediënten die het verhaal doen vertellen zitten er voldoende in. Het maakt de kijker wel nieuwsgierig of er meer is. Zou dit een onderdeel kunnen zijn van een groter verhaal. Waar komt het duo vandaan welke wereld zit er nog achter de twee personages.

Zo ongeduldig als de danseres is zo grof is de mannelijke danser, woorden zijn overbodig en dat is mooi. De tweestrijd die soms doet denken aan een bokswedstrijd maakt het voor de kijker interessant, je blijft er tot het eind bij en verveelt niet. Twee stoelen, twee havens, twee geliefde, een strijd, echte liefde. Wrijving maakt glans. Misschien is het in de liefde altijd een Tango Fight Show?

Bowie

Wij dachten dat de Gay Pride pas de volgende dag zou plaatsvinden in Amsterdam, maar wij bofte want de heren van de voorstelling genaamd Bowie vierde het al wat eerder op de Parade. De thematiek bestond vooral uit de vertolking van de charme, welke David Bowie naar buiten droeg in zijn jaren ’80 tijdperk. Flitsend, strak, travestie met een extravagante sexy uitstraling. Op zoek naar karakter en persoonlijkheid, wie ben je eigenlijk? Wat Bowie in een kort interview ook vertelt in de voorstelling. Zoek jezelf, gebruik je expressie en vermenigvuldig dat maal honderd. Dan kom je nog net niet in de buurt. De voorstelling begon met een orkestrale versie van het nummer Heroes, een van Bowie’s bekendste songs. De drie “acteurs” presenteerde zichzelf ook als “heroes”. Gevold door het nummer Rebel Rebel wat de voorstelling meer vaart gaf, want dat is de ondertoon van de travestie. Het Rebelse in deze voorstelling.

Daarna werd het nog gedurfder de drie heren sprongen in de paal. De paaldans scene was een bizarre vertoning. Alsof ze het al jaren doen in de stripclubs tussen de Amsterdamse grachten. Evenals hun dansscènes. Deze zijn goed op elkaar gechoreografeerd met leuke extroverte mimiek. Soms over ‘the top’. Het is niet helemaal duidelijk wat waar ze op doelen. Enigszins maken ze wel grappig gebruik van de entertainende factor en lacht het publiek er flauw om. De soms truttige houding die ze vertolken doen ze op een leuke manier. Verder in de voorstelling gaat het er nog wat exotischer aan toe in een gewaagde rook-scène. Ze delen een sigaret met elkaar waarbij er een soort erotische dans ontstaat. Er zaten grappige stukken in verwerkt en soms zochten ze ook de disco stijl een beetje op. Hun kledij was serieus en goed op de thematiek afgestemd. Een voorstelling die je niet verwacht qua titel. Mochten ze dit een keer op een mainstage over doen dan zal dat zeker weten schokkend zijn, maar zeker wat los maken bij het publiek.

Optreden F

F is inmiddels al een bekende band aan het worden. Hun muziek doen vele voetjes van de vloer gaan. Ook op de parade in Utrecht zorgt de band voor een feestje. Een verassing was dit voor mij om de band F te zien op de Parade. Wellicht een experiment voor de Parade om ook ineens bands te programmeren? Het publiek had er zin in. De barretjes liepen een beetje leeg. Iedereen werd wakker geschud en nam het publiek het voortouw om te gaan dansen. Ze zijn bekend van hun single ‘Geen Fuck Om Jou’. Kan er niet veel meer van maken dat ik de timing van het optreden en het enthousiame enorm bijdroeg aan het avond programma van de Parade in Utrecht. Blijf de band volgen want ze zijn Famous!