Bouke's Must-Z Movies (week 21)

22 mei 2013, 12:45 | Jeroen

Elke week worden de bioscopen weer overspoeld door een nieuwe lading films. In deze bijdrage lees je welke van de nieuwe films je moet gaan zien. Ik kijk naar de reputatie van de betrokken filmmakers en acteurs, maar ook naar de geruchten en recensies die al aan zijn komen waaien.

Deze week wordt op verschillende locaties Paris, Texas uit 1984 van de Duitse regisseur Wim Wenders vertoond. Dit in het kader van een door het filmmuseum EYE georganiseerde hommage aan de Nederlandse cameraman Robby Müller. In Paris, Texas speelt Harry Dean Stanton de hoofdrol. Uitzonderlijk, want erg veel hoofdrollen heeft de acteur in zijn meer dan vijftig jaar en honderd speelfilms omspannende carrière niet gespeeld. Zijn bijdrages aan bijvoorbeeld de klassieke horrorfilm Alien, films van David Lynch als Wild at Heart en Inland Empire en zelfs, in een heel klein rolletje, The Godfather Part II zijn meestal niet omvangrijk, maar wel memorabel. Het is een beetje zoals het werk van de cameraman: je staat er niet vaak bij stil, maar als het goed gedaan wordt, voegt het echt wat toe aan een film.

The Act of Killing

Op het Movies that Matter-festival van Amnesty International was er een film waar iedereen het over had. Dat was The Act of Killing. In deze documentaire worden de leiders van Indonesische doodseskaders gevolgd die vijftig jaar geleden verantwoordelijk waren voor de massamoord op vermeende communisten. We zien ze terwijl ze de door hun uitgevoerde gruwelijkheden omzetten in filmscènes en naspelen. De reden dat ze meewerken aan de verfilming is dat de zelfbenoemde ‘movie theatre gangsters’ als Anwar Congo en Herman Koto nog steeds trots zijn op hun daden. En omdat ze actief met hun herinneringen aan de slag gaan, worden we als het ware meegenomen in de geest van deze mannen. Daarmee is The Act of Killing uitermate schokkend, maar ook effectief.

L’Écume des Jours

Michel Gondry is een regisseur die altijd nodige visuele flair vertoont in zijn films. Hij speelt niet met grote special effects, maar met de stijl van knutselwerkjes in films als Be Kind Rewind en La Science des Rêves en dat levert best charmante resultaten op. In L’Écume des Jours gooit hij alle remmen los. In een magisch realistisch Parijs vertelt hij over de liefde tussen Colin (Romain Duris) en Chloé (Audrey Tautou) die danig op de proef wordt gesteld wanneer zij ziek wordt, omdat er een waterlelie in haar long groeit. Hopelijk blijft er tussen alle visuele en tekstuele opmerkelijkheden plaats voor een mooi verhaal over.

Los Amantes Pasajeros

De meeste films van Pedro Almodóvar zijn een bloedserieuze aangelegenheid. Oké, een knipoog ontbreekt niet in films als Volver, Hable con Ella en Todo sobre mi Madre, maar met Los Amantes Pasajeros gooit hij het wel over een heel andere boeg. Het is namelijk een lekker vet aangezette komedie en, in zijn eigen woorden, zijn meest homoseksuele film tot nu toe. Een vliegtuig op weg naar Mexico dreigt neer te storten. De piloten werken hard aan een oplossing terwijl het cabinepersoneel besluit de passagiers zo goed mogelijk te vermaken. In de hoofdrollen zien we met Javier Cámara, Lola Dueñas en Cecilia Roth een hele reeks acteurs terug die naam hebben gemaakt in andere films van Almodóvar.

The Company You Keep

De Weather Underground was een radicale beweging die in 1970 begon met het uitvoeren van bomaanslagen in de Verenigde Staten. Omdat zij altijd van tevoren waarschuwingen uit deden gaan over deze aanslagen kwam er nooit iemand om bij deze aanslagen. The Company you Keep is gebaseerd op enkele losse gebeurtenissen rond de Weather Underground. Het vertelt het verhaal van Nick Sloan (Robert Redford), een voormalig lid van de groep die dertig jaar nadat hij de groep heeft verlaten alsnog in het nauw komt. Hij heeft inmiddels een gezin met een 11-jarige dochter (best een prestatie, Redford is inmiddels zelf 76 jaar oud) wanneer een van zijn voormalige kompanen, gespeeld door Susan Sarandon, wordt opgepakt. Ben Shepard (Shia LaBeouf), een jonge journalist, ontdekt hierdoor zijn identiteit, waarop Nick op de vlucht slaat. Redford tekende niet alleen voor de hoofdrol, maar ook voor de regie.

Van de films van vorige week ben ik The Great Gatsby (lees de recensie hier) gaan zien. Deze week ga ik een poging wagen om The Act of Killing te zien. Mocht jij een van de aanraders zien, laat dan hieronder weten wat je ervan vond.



Share |

Gerelateerde artikelen