Bouke's Must-Z Movies (week 6)

5 februari 2014, 17:20 | Jeroen

Elke week worden de bioscopen weer overspoeld door een nieuwe lading films. In deze bijdrage lees je welke van de nieuwe films je moet gaan zien. Ik kijk naar de reputatie van de betrokken filmmakers en acteurs, maar ook naar de geruchten en recensies die al over zijn komen waaien.

De komende weken kunnen de mensen die niet naar IFFR zijn geweest zich alsnog verheugen op veel films die daar al speelden. Deze week komen bijvoorbeeld L’Inconnu du Lac en Only Lovers Left Alive in de bioscoop. Later volgen onder meer A Touch of Sin, Her en publieksfavoriet Nebraska. Het aparte is dat geen van de drie winnaars van de Tiger Awards, de belangrijkste prijzen van het IFFR, een releasedatum heeft gekregen. Het is dus nog maar de vraag of het grote publiek de kans krijgt om kennis te maken met Anatomy of a Paper Clip, Han Gong-Ju en Something Must Break. Dat is overigens vrij gebruikelijk: de enige regisseur die een Tiger Award won en later bekend werd, is Christopher Nolan. Ook mijn favoriete film van het festival, Norte, The End of History, lijkt nog geen distributeur te hebben gevonden in Nederland. Het zou erg jammer zijn als deze film nooit meer op het grote doek in Nederland te zien zou zijn.

American Hustle

David O. Russell is misschien wel de meest geliefde regisseur van de Verenigde Staten op dit moment. Zijn laatste twee films, The Fighter en Silver Linings Playbook werden goed bezocht, critici liepen ermee weg en de films sleepten karrevrachten Oscarnominaties binnen. American Hustle wijkt niet van die trend af: het is zijn best bezochte film, je moet goed zoeken voor je een negatieve recensie vindt en de film werd in tien Oscarcategorieën genomineerd. Ik zag de film al en kan hem dus van harte aanraden.

L’Inconnu du Lac

Twee gayfilms zetten afgelopen jaar de toon op het filmfestival van Cannes. La Vie d’Adèle ging er met de Gouden Palm vandoor, terwijl L’Inconnu du Lac in de Un Certain Regard-sectie de regieprijs won. Buiten de homoseksuele thematiek hebben de films weinig gemeen. L’Inconnu du Lac is namelijk geen drama, maar een thriller die zich in de cruising scene aan een meer in Franrkijk afspeelt. Daar waart een moordenaar rond die zijn slachtoffers onder de naar seks zoekende mannen uitzoekt. De film was wel, net als La Vie d’Adèle, door controverse omgeven in Cannes vanwege de expliciete seksscènes. Maar bij La Vie d’Adèle lieten weinig mensen in Nederland zich daardoor afschrikken, dus dat zal bij L’Inconnu du Lac ook niet zo zijn, toch?

Only Lovers Left Alive

Jim Jarmusch, bekend als regisseur van films als Stranger than Paradise, Ghost Dog: the Way of the Samurai en Broken Flowers maakt films over buitenstaanders. En wie staan meer buiten onze samenleving dan vampieren? Het is dan ook logisch dat een man als Jarmusch, die zijn hand niet omdraait voor een genrefilm, de thematiek rond deze mythische figuren eens ter hand zou nemen. Met Tilda Swinton en Tom Hiddleston heeft hij twee heel stijlvolle vampieren te pakken, dus alle ingrediënten zijn aanwezig om van Only Lovers Left Alive een broeierige meditatie op het lange leven van de onsterfelijke bloeddrinkers te maken.

Deze week heb ik Ameican Hustle al gezien. De recensie komt binnenkort online. Mijn collega Jeroen zag Only Lovers Left Alive jij een van de aanraders zien, laat dan hieronder weten wat je ervan vond.



Share |

Gerelateerde artikelen