Bouke's Must-Z Movies (week 32)

7 augustus 2013, 13:50 | Jeroen

Elke week worden de bioscopen weer overspoeld door een nieuwe lading films. In deze bijdrage lees je welke van de nieuwe films je moet gaan zien. Ik kijk naar de reputatie van de betrokken filmmakers en acteurs, maar ook naar de geruchten en recensies die al aan zijn komen waaien.

Ook op mijn verjaardag zal ik niet verzaken en jullie zoals gewoonlijk mijn filmaanraders voor deze week bieden. Niet dat ik het erg vind om even wat tijd te wijden aan het schrijven van dit stukje en zeker niet als de filmwereld weer een paar prachtige cadeautjes uitdeelt. Ik weet echt niet hoe ik moet kiezen tussen met name Behind the Candelabra en Le Passé. Welke van deze twee zal ik eerst gaan zien en recenseren? Michael Douglas en Matt Damon in wel heel uitzonderlijke rollen of de nieuwe van Asghar Farhadi, wiens A Seperation mijn favoriete film van 2011 was? En dan zijn er nog een echt interessante conceptfilm en een pittig Grieks drama die ik nog ergens moet zien in te halen.

Behind the Candelabra

Een tijdje terug zei ik dat we met Side Effects de laatste film van Steven Soderbergh in de bioscoop hadden gezien. Dat bleek gelukkig niet waar, we hebben er nog een tegoed. Behind the Candelabra is in de Verenigde Staten nooit in de bioscoop gekomen, omdat geen distributeur gevonden werd, maar voor veel andere landen is dat wel gelukt. En dat is logisch, want de film werd zeer goed ontvangen in Cannes. Het vertelt een op ware gebeurtenissen gebaseerd verhaal over de befaamde concertpianist Liberace, gespeeld door Michael Douglas. Deze man was overduidelijk homoseksueel, maar gaf dat tijdens zijn leven nooit toe. Zijn relatie achter de schermen met de veel jongere Scott Thorson (Matt Damon) staat centraal.

Le Passé

In 2011 won de Iraanse regisseur Asghar Farhadi enigszins verrassend, maar volkomen terecht, de Oscar voor Beste Buitenlandse Film met A Seperation. Dit indringende echtscheidingsdrama liet ons diep binnendringen in het privéleven van mensen in de gesloten Islamitische Republiek. Ook in Le Passé draait veel om een echtscheiding. Marie, een Française, is door haar Iraanse man Ahmad verlaten. Hij is naar Iran teruggekeerd en zij is met de kinderen in Frankrijk achtergebleven. Nu is ze een nieuwe relatie begonnen met Samir, en is Ahmad teruggekeerd in Frankrijk, wat Marie de gelegenheid biedt om een echtscheiding te regelen. Met Bérénice Bejo (The Artist), Tahar Rahim (Un Prophète) en de Iraanse acteur/regisseur Ali Mosaffa in de hoofdrollen.

Safety Not Guaranteed

Wanted: Somebody to go back in time with me. This is not a joke. P.O. Box 91 Ocean View, WA 99393. You’ll get paid after we get back. Must bring your own weapons. Safety not guaranteed. I have only done this once before.

Bovenstaande is waar Derek Connolly mee aan de slag ging toen hij het script voor Safety Not Guaranteed begon te schrijven. Een dergelijke advertentie werd voor de grap, als opvulmateriaal geplaatst in Backwoods Home Magazine in 1997. En nu is er dus een film die dit concept uitwerkt. Connoly won er in 2012 de Waldo Salt Screenwriting Award op het Sundance Film Festival mee. De aspirant-tijdreizigers worden gespeeld door comedienne Aubrey Plaza (Scott Pilgrim vs. the World, Parks and Recreation, The To Do List), Mark Duplass (Hannah Takes the Stairs, Your Sister’s Sister) en Jake Johnson (No Strings Attached, 21 Jump Street).

Metéora

In Metéora wijdt de Grieks-Colombiaanse regisseur Spiros Stathoulopoulos zich aan het Hellenistische deel van zijn afkomst. Net als in het vorig jaar verschenen Beyond the Hills uit Roemenië speelt deze film zich af in de Orthodoxe kloosters die daar in zo grote getalen te vinden zijn. En ook deze film draait om een onmogelijke liefde, namelijk die tussen een Griekse monnik en een Russische non die in dichtbij elkaar gelegen kloosters hun leven aan God wijden. Niet alleen deze liefde, maar ook de rituelen en gewoonten van het kloosterleven staan centraal. Metéora toont het eeuwige gevecht tussen het vleselijke en het geestelijke.

Van de films van vorige week ben ik The Bling Ring (lees de recensie hier) gaan zien. Deze week ga ik een poging wagen om Behind the Candelabra te zien. Mocht jij een van de aanraders zien, laat dan hieronder weten wat je ervan vond.



Share |

Gerelateerde artikelen