Film & TV
Het lang vermiste Britse meesterwerk Love, Life and Laughter (1923) met ster Betty Balfour is afgelopen vrijdag gevonden in de EYE-collectie. De film staat hoog op de Most Wanted-lijst van het British Film Institute.
Het lang vermiste Britse meesterwerk Love, Life and Laughter (1923) met ster Betty Balfour is afgelopen vrijdag gevonden in de EYE-collectie. De film staat hoog op de Most Wanted-lijst van het British Film Institute.
Een Poolse novice gaat op zoek naar haar familieverleden met haar enig overgebleven tante vlak voor ze intreedt in het klooster. Deze twee personages zijn elkaars tegenpool, wat dit een buddy movie maakt, nota bene met een roadtrip.
In de debuutspeelfilm van David Lowery vallen we midden in het complexe en gelaagde verhaal van Ruth en Bob. Hoewel het een romantisch als gewelddadig verhaal is, wordt het met bescheidenheid verteld en smaakt daardoor verrassend.
Spike Jonze spiegelt ons een toekomstbeeld voor om vragen te stellen over technologische ontwikkelingen die zich vandaag voordoen. Met een uitstekende Joaquin Phoenix en een gebrek aan moraal, staat menselijkheid daarbij voorop.
Alexander Payne toont ons in Nebraska de mensen in de noordelijke staten van de VS die weinig kansen hebben in hun leven. In een vloeiend verhaal volgen we een oude alcoholist die met zijn zoon zijn enige kans op waardigheid najaagt.
Opmerkelijk genoeg zijn er veel minder films over slavernij gemaakt dan over de holocaust. Steve McQueen brengt hier met 12 Years a Slave verandering in, met een film die veel indruk maakt qua vorm en inhoud.
De eerste 5 minuten van A Touch of Sin bevatten meer geweld en actie dan alle eerdere films van Jia Zhangke samen. Er lijkt iets geknapt in de festivallieveling, waardoor de boodschap in zijn film heeft aangepast naar een oproep tot revolutie.
Matthew McConaughey is onherkenbaar. Het zuidelijk type speelt hij in wel meer films met verve, maar hier komen daar nog een aantal lagen bovenop. Hij is stoer, hard, in ontkenning, nieuwsgierig, kwetsbaar, maar vooral strijdbaar.
Het is een mooi toeval dat American Hustle een paar weken na The Wolf of Wall Street uitkomt, want beide films gaan over mensen die over de ruggen van anderen vooruit proberen te komen en zijn extravagante vertoningen.
Shirley – Visions of Reality, de nieuwste film van Gustav Deutsch, is vanaf 29 mei te zien in EYE en de landelijke filmtheaters. Dertien van Edward Hoppers beroemdste schilderijen komen tot leven in deze film.
Tijdens het kijken bekropen mij twee gedachten. Aan de ene kant zag ik in het klassieke verhaal van de twee geliefden vechtend tegen het onvermijdelijke eind en aan de andere kant zag ik twee junks op zoek naar hun volgende hit.
Vorig jaar recenseerde wij de film Jimmy P. De conclusie was: Niet wereldschokkend en vernieuwend, maar vaardig en met flair gemaakt. Vooral de acteerprestaties van hoofdrolspelers en het regisseer werk werden geprezen.