De Singles - Week 29

13 juli 2015, 09:46 | Jeroen

Jack Garratt: Weathered

Liefhebbers van deze Britse bebaarde singer-songwriter komen genoeg aan hun trekken. Ook al is er nog steeds geen debuutalbum, er komen met grote regelmaat singles uit van de beste man die de fans doen smullen. Na sterke tracks als The Love You Give, Chemical en zijn radiohit Worry is er nu met Weathered weer een tof nieuw nummer. Garrat’s kenmerkende stem (een geslaagde mix van James Blake, Sam Smith en Bon Iver) combineert goed met de mix van elektronica en folk en de ijzersterke liedjes die hij in zijn pen heeft. Als hij op deze snelheid blijft doorgaan met het uitbrengen van prachtliedjes, is voor het einde van het jaar moeiteloos een debuutalbum gevuld.

La Priest: Learning To Love

Het debuutalbum van Sam Dust a.k.a. La Priest (spreek je uit als ‘Lah Pree-st’) Inji wordt door het Britse muziekblad NME omschreven als het beste raarste muziekalbum van jaar. Natuurlijk kennen we al de geweldige single Oino, voor velen de eerste kennismaking met La Priest. Opvolger Learning To Love is wat frivoler. Gebleven is de typische Prince-achtige stem van Dust, de fijne melodielijn en de aanstekelijke baslijn. Learining To Love is qua sfeer en productie een stuk losser dan Oino en laat de veelzijdigheid van Dust goed horen. Vond je Oino en Learning To Love te gek, check dan zeker ook het album Inji.

The Acid: Ra (Weval Remix)

Persoonlijk ben ik groot fan van The Acid. Dit bijzondere trio bestaat uit dj/producer Adam Freeland, singer songwriter Ry X en producer Steve Nalepa. Het mysterieuze debuutalbum Liminal maakte diepe indruk op mij. In de albumrecensie omschreef ik het album als ‘een ruwe diamant die met elke poetsbeurt meer schoonheid prijsgeeft.’ Van dat album komt ook Ra dat in de Weval remix een tweede leven krijgt. Weval is een Amsterdams elektronica duo dat recentelijk is getekend door het befaamde Duitse Kompakt label. Het tweetal blijft dichtbij het orgineel maar voegen een extra laag toe. De duistere en zwoele elektronica van The Acid krijgt een frisse oppoetsbeurt en gaat van rauwe diamant naar een groeibriljantje.

Balthazar: Bunker (Vuurwerk Endless Summer Remix)

Neem, in mijn nederige mening, één van de beste nummers van het jaar, Bunker, en laat het remixen door de meestbelovende nieuwe Belgische acts en je hebt vrijwel zeker een winnaar. Bunker is daar geen uitzondering op. Vorige maand maakte we via de samenwerking met de zanger van Oscar & The Wolf op het nummer G.R.I.P. al kennis met Vuurwerk. Het eigenzinnige trio uit Brussel maakt dromerige elektronika en Bunker leent zich uitstekend voor een bewerking van Vuurwerk. Behouden zijn de briljante melodielijn en langzame vocalen. Toegevoegd is een opbouw die langzaam opbouwt naar een kalme climax. De Endless Summer Remix van Vuurwerk voegt een extra dimensie toe aan een toch al geweldig nummer.

Unknown Mortal Orchestra: Stage Or Screen

Nog een persoonlijke favoriet is het Nieuw-Zeelandse Unknown Mortal Orchestra, de band rondom frontman Ruban Nielson. Stage Or Screen is de derde single van het derde album van de band, genaamd Multi-Love dat eerder dit jaar uitkwam. Waar voorgangers Multi-Love en Can’t Stop Checkin My nog echt een ander geluid en funkier lieten horen, pakt Stage Or Screen terug op het geluid van het vorige album II. Stage Or Screen lijkt weer onder water opgenomen te zijn en klinkt weer ouderwets rauw. Niet het sterkste nummer van het nieuwe album, maar goed genoeg om nog steeds van deze eigenzinnige band te houden.

Van dit nummer is nog geen content in video- of audioplayer beschikbaar.



Share |

Gerelateerde artikelen