Best of 2013 - FILMS

28 december 2013, 14:46 | Jeroen

Op de redactie van ZUBB wordt met behoorlijk wat enthousiasme teruggekeken op het filmjaar 2013. Bekende regisseurs als Alfonso Cuarón, Paolo Sorrentino en Derek Cianfrance zochten de grenzen van hun mogelijkheden op en voegden daarmee mooie werken aan hun oeuvres toe. Richard Linklater en Alex van Warmerdam deden dat ook in de voor hun kenmerkende stijl. Verder was het een mooi jaar voor documentaires, waarvan er maar liefst twee onze top tien haalden.

1. Gravity

Verreweg de favoriete film van de redactie van ZUBB dit jaar was Gravity (recensie). Niet heel vreemd, omdat Alfonso Cuarón zowel de liefhebbers van blockbusters, als die van kleinere films voor zich wist te winnen. De overweldigend in beeld gebrachte overlevingsstrijd van Sandra Bullock en George Clooney in de ruimte was dan ook een baanbrekende film. In Gravity werd technisch vernuft van het niveau van James Cameron gecombineerd met een uiterst subtiel verhaal en prachtige symbolische beelden. Het verhaal en de technische prestatie waren volledig in harmonie.

2. The Act of Killing

Een andere overweldigende film was de documentaire The Act of Killing van Joshua Oppenheimer en de Indonesiërs waarmee hij samenwerkte, die er voor kozen anoniem te blijven. Dit laatste vanwege het controversiële onderwerp van de documentaire. Oppenheimer volgt namelijk Anwar Congo, een zelfbenoemde gangster die in de jaren zestig verantwoordelijk was voor de dood van vele communistische opstandelingen. Nu maken hij en zijn kompanen een film over hun eigen misdaden en zien wij de twee kanten van deze smerige zaak. Aan de ene kant het schuldgevoel van Congo, aan de andere kant zijn heldenstatus in Indonesië.

3. La Vie d Adèle

Er was achteraf veel ophef over La Vie d’Adèle (recensie) van Abdellatif Kechiche. Hij zou zijn hoofdrolspeelsters Adèle Exarchopoulos en Léa Seydoux te ver gepusht hebben, met name bij de opnames van de expliciete seksscènes in dit lesbische-liefde-epos. Maar achteraf gezien blijft vooral de uitzonderlijke prestatie van de regisseur én de twee actrices in je hoofd hangen. De camera zit altijd ongemakkelijk dicht op hun huid, waarmee de grens opgezocht wordt tussen fascinatie en obsessie.

4. La Grande Bellezza

Met het extreem extravagant gefilmde La Grande Bellezza (recensie) toonde Paolo Sorrentino aan hoeveel hij in zijn mars heeft. Het is een film over leegte en vergankelijkheid, iets dat zijn hoofdpersoon Jep Gambardella (Toni Servillo) nooit in een verhaal heeft kunnen vangen. Sorrentino doet het door je af te leiden met schoonheid, om dan stiekem ergens een boodschap prijs te geven.

5. Stories We Tell

De bekende Canadese actrice en regisseuse Sarah Polley maakte met Stories We Tell (recensie) een documentaire over haar eigen familie. Opmerkelijk, aangezien ze haar privéleven altijd zorgvuldig buiten de spotlights hield. Ze wil met deze documentaire meer vertellen dan alleen een familie-intrige. Ze toont er een filosofie over waarheidsvinding mee, die begint met een koor aan vertellingen en eindigt op een verrassende plek.

6. Before Midnight

In Before Midnight (recensie), het derde deel van de Before-serie van Richard Linklater, zijn Celine (Julie Delpy) en Jesse (Ethan Hawke) dan eindelijk bij elkaar. Natuurlijk is niet alles rozengeur en maneschijn; er wordt weer flink geruzied tijdens hun wandelingen. Tijdens die ruzies komen waardevolle observaties naar voren over het verschil tussen mannen en vrouwen en Amerika en Europa. We kunnen nu al niet wachten tot we over negen jaar weer naar hun geruzie mogen luisteren en kijken.

7. Saving Mr. Banks

Met het verhaal van Walt Disney die kinderboekenschrijfster P.L. Travers probeert te overtuigen van een verfilming van haar boek Mary Poppins komt Disney verrassend gedurfd uit de hoek in Saving Mr. Banks (recensie). Het is een echt kerstverhaal geworden met een vleugje feel-good, maar ook het nodige drama, want Travers blijkt een behoorlijk traumatische jeugd te hebben gehad.

8. Frances Ha

In het in zwartwit gefilmde Frances Ha (recensie) volgen we de zevenentwintigjarige Frances die nog steeds richtingloos door haar New Yorkse leven dwaalt. Ze wil professioneel danseres worden, maar de kansen daarop slinken snel en verder weet ze niet wat ze wil. Een belangrijke truc die ze met het dansen echter geleerd heeft, is het geheim van pijnloos vallen.

9. Borgman

Eindelijk waren “we” weer op Cannes; dat wil zeggen dat de nieuwste van Alex van Warmerdam, Borgman (recensie), toegelaten was tot het hoofdprogramma van het meest prestigieuze filmfestival. En dit bleek terecht: Borgman bleek een schokkend en hilarisch wraakspel te herbergen. De betekenis blijft onduidelijk, want Van Warmerdam geeft je alle ruimte om zelf vrijelijk zijn werk te interpreteren, en dat maakt de ervaring alleen maar leuker.

10. The Place Beyond the Pines

In The Place Beyond the Pines (recensie) zien we Derek Cianfrance zijn grenzen opzoeken als verhalenverteller. Het epische drieluik volgt twee mannen die op ramkoers liggen en de gevolgen hiervan op hun zoons, jaren later. Met mooie rollen voor Ryan Gosling, Bradley Cooper, Eva Mendes, Emory Cohen en Dane DeHaan is het een echte acteursfilm.



Share |

Gerelateerde artikelen