Theater
De Partizanen beginnen met een disclaimer: “Jullie gaan ongetwijfeld naar verbanden zoeken. Die zijn er niet.” Cabaretduo Merijn Scholten en Thomas Gast springen met Welkom in Partizanië inderdaad van sketch naar sketch.
De Partizanen beginnen met een disclaimer: “Jullie gaan ongetwijfeld naar verbanden zoeken. Die zijn er niet.” Cabaretduo Merijn Scholten en Thomas Gast springen met Welkom in Partizanië inderdaad van sketch naar sketch.
Een Meeuw heet de Tjechov-vertolking van Theatergroep Oostpool, niet het originele stuk en dus geen standaard voorstelling. De drang om iets artistiek unieks neer te zetten levert prachtige vindingen op, maar ook tenenkrommende momenten.
Op zijn dertiende besluit Lucas de Man “Ik word later een goede man”. Maar wat is dat? Geen verkrachter of vrouwendomineerder natuurlijk, maar verder? Oerman? Metroman? Hard of zacht? Mag een man huilen? Wanneer voel je je echt een man?
“Er was eens …” een tiental sprookjes in de mix. Met een sterrencast, vijftienkoppig orkest centre-stage en fluitende vogeltjes gaat Sondheims Into the Woods duidelijk richting happy end. Maar wat gebeurt er ná “en ze leefden nog lang en gelukkig”?
Een avond vol verwarring. En verwarring is waar De Warme Winkel om bekend staat. Ze gaan voor een manier van spelen waarbij wij als publiek niet weten waar de avond naar toe gaat. Ga kijken en blijf zitten, ook al begrijp je niet helemaal waarom.
Emilia Galotti, een 18e eeuws drama, krijg een eigentijds en soms komische bewerking onder regie van Maren E. Bjørseth. Het verschil tussen de burgerij en de welgestelden van deze wereld is het leidende thema in het stuk.
A Chorus Line is zesde in het rijtje van langstlopende Broadwayshows ooit met meer dan 6000 voorstellingen tussen 1975 en 1990. Als musicalliefhebber moet je A Chorus Line gezien hebben.
Het lijkt vanaf het begin van het stuk een droom te zijn voor de Poolse dienstmeiden Solange en Claire, gespeelt door Chris Nietvelt en Marieke Heebink. Ze spelen een raar rollenspel waarbij ze telkens hun mevrouw vermoorden.
Na zijn regie van De Stille Kracht is De Dingen die Voorbijgaan het tweede project van het Couperus drieluik van Ivo van Hove voor de Toneelgroep Amsterdam. Het stuk draait om lust. Seksuele lust die niet te beteugelen is.
Na een avond over (on)vrijheid in relaties, stond gisteravond sociale (on)vrijheid centraal. Kunnen we allemaal vrij zijn of is de vrijheid van de een, de onvrijheid van een ander?
“Een Hair van nu” beloofde producent Albert Verlinde in maart. Op zondag 25 september was de première en ZUBB was bij de try-out. Er staat inderdaad een bruisende show in een eigenzinnige bewerking met een donker randje.
Kokers is een beeldende, muzikale dansvoorstelling over plezier maken, uitdagen, troosten en er voor elkaar zijn. Wederom werkt Gaia Gonnelli samen met componist Wiebe Gotink.